با توجه به نیاز به استفاده از محصولات دانش بنیان در تولید شیشه های ایمنی، محققان ایرانی، هم اینک موفق به بومی سازی 40 درصد از تکنولوژی ساخت ورق های PVB در کشور شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوی ریاست جمهوری، صنعت خودرو سازی کشور به منظور تولید شیشه های ایمن جلوی خودرو نیازمند استفاده از ورق های پلیمری PVB است تا در هنگام بروز سوانح و تصادفات رانندگی، شیشه جلوی خودرو دارای قابلیت ایمنی باشد و با جلوگیری از شکستن و خرد شدن، به سرنشینان خودرو آسیب وارد نکند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای ایفای نقش موثر در تاسیس و توسعه شرکت های دانش بنیان و حمایت از تجاری سازی محصولات آنان، با شناسایی و حمایت از شرکت هایی که در این عرصه فعال هستند، تلاش می کند تا سرعت پیشرفت و موفقیت این شرکت ها، شتاب گیرد و نیازهای کشور نیز در راستای اقتصاد مقاومتی به دست تولیدکنندگان داخلی برطرف شود. در همین راستا، یک شرکت در کشور موفق شده است با تولید ورق های پلیمری PVB بخش مهمی از نیازهای کشور را تامین کرده و در مسیر توسعه قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت رازین پلیمر راه ابریشم در مورد فعالیت های این شرکت و چرایی ورود آن به تولید ورق های PVB گفت: در سال 85 به همراه تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، با بررسی آمار واردات کشور و با تحقیق در مورد این کالاها که آیا درداخل توان تولید آن وجود دارد یا نه وارد کار شدیم و در سال 87، این شرکت را تاسیس و تلاش کردیم با استفاده از روش های مختلف نسبت به ساخت ورق های مورد نیاز در داخل اقدام کنم.
مرتضی هداوندی، تحقیق های دامنه دار در راستای تولید این ورقها را یکی ازبرنامه های کاری در این شرکت عنوان و ابراز کرد: به منظور تولید ورق های PVB، طرح و مراحل کار را در یکی از کشورهای خارجی به انجام رساندیم و با استمرار آن و دریافت تاییدیه های مورد نیاز، نسبت به ایجاد زیر ساخت های اولیه باحمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به ساخت مجموعه ای در شهرک صنعتی اشتهارد اقدام و در نهایت با ایجاد خط تولید فعالیت شرکت وارد مرحله عملیاتی و تولید محصول شد.

 

سرمایه گذاری هفت میلیون دلاری؛ پایان دهنده 30 سال واردات
وی ادامه داد: با سرمایه گذاری هفت میلیون دلاری در این بخش، خط تولید ورق های PVB به ظرفیت اسمی تولید سالانه چهار میلیون متر مربع راه اندازی شد که با این خط تولید، علاوه بر تامین نیاز کشور به میزان حدود دو میلیون و 500 هزار متر مربع از این محصول، امکان صدور کالا به کشورهای دیگر خصوصا کشورهای همسایه فراهم شد.
فعالیت این شرکت و تولید محصول در آن در حالی به انجام رسیده است که در سه دهه گذشته، برای تامین شیشه ایمن جلوی خودرو، به کشورهای دیگر وابسته بودیم که با سرمایه گذاری صورت گرفته در این بخش، این وابستگی در خرید شیشه های جلو قطع شد.
به گفته مدیرعامل این شرکت، در صورتی که تمامی تولید کنندگان شیشه ایمنی خودرو وساختمان، نسبت به استفاده از این شیشه ها اقدام کنند، نیازی به واردات این محصول نداریم هر چند هنوز برخی از شرکتها ترجیح می دهند بخشی از نیاز خود را از خارج از کشور تامین کنند و این بدلیل آن است که در برخی از بخش های صنعت عواملی غیر از کیفیت و قیمت در تصمیم گیری خرید دخیل هستند.
هداوندی، با اشاره به اینکه این شرکت در زمینی به وسعت 8 هزارمتر مربع و خط تولید اتاق تمیز این مجموعه 600 متر مربع است، اظهار کرد: تا پیش ازفعالیت این شرکت دانش بنیان در تولید ورق های PVB این محصول از کشورهای ژاپن، بلژیک، آلمان، چین و تایوان وارد می شد که برای واردات هر متر مربع آن، چهار تا پنج دلار و در مجموع سالانه بیش از 20 میلیون دلار ارز صرف می شد که با بومی شدن فناوری آن، صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه ای حاصل شده است.

 

بازار وسیع ورق های PVB در کشور
هرساله علاوه بر تولید هزاران دستگاه خودرو، هزاران واحد مسکونی، تجاری و اداری نیز درکشور تولید می شود که بخش مهمی از تولیدات آن، نیازمند استفاده از شیشه ایمنی است که با توجه به فعالیت بیش از 15 کارخانه شیشه سازی درکشور، بازار ارزنده ای را شامل می شود.
براساس مقررات ساختمان سازی درکشور، استفاده از شیشه های ایمنی در ساختمان های مرتفع به یک اصل ضروری تبدیل شده است و با توجه به اینکه صنعت خودرو سازی نیز چندین دهه است که از شیشه های ایمن با لمینت PVB استفاده می کند، نیاز وسیعی برای مصرف ورق های فوق وجود دارد.
مدیرعامل شرکت رازین پلیمر راه ابریشم در این زمینه می گوید: هم اینک سالانه نسبت به تولید 500 هزار متر مربع شیشه برای نمای ساختمان در این شرکت اقدام می شود که این آمادگی وجود دارد با ایجاد زیرساخت های لازم این میزان افزایش یابد.
به گفته وی، در صنعت خودروسازی، 15 کارخانه تولید شیشه جلوی خودرو در کشور فعال است که نیازهای خودروسازان را به این محصول تامین می کنند و از این رو، این شرکت توانسته است با اغلب تامین کنندگان شیشه هستند برای عرضه محصول به توافق برسد و نیاز آنان را تامین کند.

 

بومی سازی 40 درصد فناوری ساخت ورق های PVB در کشور
هداوندی در ادامه، از بومی سازی 40 درصد از تکنولوژی ساخت این ورق ها در کشور خبر داد و گفت: با توجه به تحریم ها و نیز سخت گیری های صورت گرفته در انتقال تکولوژی به کشور، تامین قعات مورد نیاز برای تولید محصول مشکل بود و از این رو، با تلاش صورت گرفته از سوی محققان طرح، هم اینک موفق به بومی سازی 40 درصد از تکنولوژی ساخت ورق های PVBبا ایجاد اشتغال مستقیم برای 25 تن در کشور شده ایم و مواد اولیه مورد نیاز را از خارج کشور تامین می کنیم که برای بومی سازی آن نیز برنامه هایی در دستور کار قرار گرفته است.

برنامه ریزی برای حضور جهانی
یکی از اهداف فعالیت های اقتصادی، حضور در بازارهای مختلف به منظور درآمدزایی است که در این راستا، کشف بازار و توانمندی برای حضور در آن و بازاریابی یکی از ارکان مهم در فعالیت های شرکت ها و موسسات اقصادی ارایه کننده خدمات است و از این رو، حضور در بازارهای جهانی به عنوان یک اولویت مورد توجه آنان است.
تطبیق کالای تولیدی با نیاز بازارهای خارجی از جمله پیش نیازهای حضور هر شرکت و عرضه محصول تولیدی در آن بازارها است و به این دلیل، می بایست در این بخش با دقت وارد فعالیت های تجاری و اقتصادی شد.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای ایجاد بازارهای جدید برای شرکت های دانش بنیان، رایزنی با مقامات و مسوولان دولتی در داخل و خارج کشور را در دستور کار خود قرار داده است و می تواند در ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان نقش موثری ایفا کند، نقشی که به گفته مدیرعامل شرکت رازین پلیمر راه ابریشم، می تواند راه را برای ورود کالاها و محصولات دانش بنیان در کشورهای مختلف میسر کند.
هداوندی در این باره ابراز کرد: هم اینک برنامه ریزی برای حضور در بازار های منطقه خصوصا در امارات متحده عربی و ترکیه در دستور کار قرار دارد اما هم اینک، تا ایجاد زیر ساخت های بیشتر و نیز افزایش توانمندی در صدد توسعه سریع صادرات و عرضه محصول در بازار نیستیم.
وی خواهان حمایت صندق نوآوری و شکوفایی از شرکت های دانش بنیان به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز شد و گفت: متاسفانه تسهیلات در نظر گرفته شده در این بخش برای شرکت های دانش بنیان که به تولید محصول رسیده و دارای کارخانه هستند تنها یک میلیارد تومان است که این مبلغ ناچیز است و باید افزایش یابد چرا که با فروش 2 تا 4 میلیون مترمربع محصول، مبلغ یک میلیارد تومان، کمکی به تامین سرمایه در گردش واحدهایی مانند این مجموعه نخواهد کرد.