بر اساس آخرین خبرهای دریافتی، تعدادی از محققان و فعالان مشهور جهان در زمینه بیماری اچ آی وی که عازم «نشست بین‌المللی ایدز» در استرالیا بودند، جزو مسافران هواپیمای مالزیایی بوده‌اند که در اوکراین سرنگون شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گفته می‌شود بیش از 108 پژوهشگر در زمینه ایدز در این پرواز حضور داشته‌اند و خبر مرگ آن‌ها اندوهی بزرگ را برای جامعه علمی جهان به بار آورده است.

«گلن تامس»، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی نیز که عازم استرالیا بود، در میان جان‌باختگان این هواپیما قرار دارد.

پژوهشگران فقید عازم شهر ملبورن بودند تا در بیستمین نشست بین‌المللی ایدز که روز یکشنبه آغاز می‌شود، شرکت کنند.

همچنین در میان مسافران نام «لانگ» رئیس سابق انجمن بین‌الملی ایدز، به چشم می‌خورد که پژوهشگری برجسته در زمینه اچ آی وی از کشور هلند بود. کریس بیرر، رئیس انجمن بین‌المللی ایدز، اعلام کرده چنانچه مرگ لانگ حقیقت داشته باشد، جنبش اچ آی وی محققی بزرگ را از دست داده است.

لانگ از نخستین سال‌های شیوع بیماری ایدز در این زمینه فعال بود و در آزمایش‌های بالینی و تحقیقات سراسر جهان در این زمینه حضور فعال داشت. وی تمامی عمرش را برای خدمت به بشریت گذراند.

انجمن بین‌المللی ایدز بیانیه‌ای را در خصوص مرگ این پژوهشگران منتشر کرده است.

مسئولان اعلام کرده‌اند نشست بین‌المللی ایدز به دلیل احترام به محققان جان‌باخته برگزار خواهد شد زیرا این همان چیزی است که آنها خواهانش بودند.

گفته می‌شود بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده، بیانیه‌ای را در نشست بین‌المللی ایدز ایراد خواهد کرد. این نشست هزاران دانشمند و فعال را از سراسر جهان برای بررسی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه ایدز گرد هم خواهد آورد.