دانشمندان موسسه سالک در کالیفرنیا موفق به درمانی برای دیابت نوع دو شده‌اند که می‌تواند روند آن را معکوس کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان پروتئینی را شناسایی کردند که بطور طبیعی در بدن تولید شده و دیابت نوع دو را در موش‌های بیمار درمان کرد. آنها معتقدند می‌توان این نتایج را به آسانی در انسان نیز بدست آورد.

دستاورد محققان باعث افزایش امیدها در مورد تولید داروی ارزانی شده که بطور موثر با یکی از سریع‌ترین بیماری‌های جهان از لحاظ رشد مقابله کند.

پروتئین FGF1 در حال حاضر نقشی حیاتی در رشد سلول‌ها و ترمیم بافت انسان ایفا می‌کند اما بطور معمول هرگز وارد جریان خون نمی‌شود.

متخصصان دیابت دریافتند، زمانی که پروتئین به عضله تزریق شده و با خون تعامل پیدا می‌کند، بطور چشمگیری سطوح قند خون را کاهش می‌دهد.

مهمتر اینکه بنظر می‌رسد این پروتئین علل ریشه‌ای دیابت نوع دو را معکوس کرده و باعث واکنش سیستم متابولیکی به انسولین می‌شود.

در موشهای چاق مبتلا به دیابت نوع دو، تنها یک تزریق از پروتئین FGF1 باعث بازیابی سطوح قند خون به سطح سالم برای دو روز شد. همچنین محققان دریافتند که درمان مداوم با این پروتئین باعث معکوس شدن عدم حساسیت به انسولین شد.

بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بتدریج حساسیت خود را در برابر تاثیرات هورمون از دست داده و قند خون آنها افزایش می‌یابد.

درمانهای کنونی در دسترس با هدف ارتقاء سطوح انسولین و معکوس کردن مقاومت بدن به انسولین با تغییر فعالیت ژن ارائه می‌شوند.

اما داروها با خود عوارض جانبی نیز به همراه داشته و ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون و متعاقب آن هیپوگلیسمی مرگبار شود.

محققان که پژوهش آنها در مجله نیچر منتشر شده، دریافتند موشهای بدون پروتئین مذکور در زمان مواجهه با یک رژیم پر چرب به سرعت به دیابت مبتلا می‌شدند که این امر نشانگر نقش کلیدی FGF1 در تنظیم سطوح قند خون است.

پروتئین FGF1 از مزیتهایی در مقایسه با داروهای کنونی دیابت برخوردار است که با طیف گسترده‌ای از عوارض جانبی از افزایش وزن ناخواسته گرفته تا مشکلات قلبی و کیلوی خطرناک همراهند.

دانشمندان هنوز نحوه دقیق عملکرد این پروتئین را درک نکرده‌اند اما امیدوارند محققان دیگر بتوانند ویژگیهای آن را بررسی کنند.