معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت از شرکت های دانش بنیان برای توسعه توانمندی های فنی و علمی کمک می کند تا آنها با به روز کردن و ارتقای فناوری های خود استانداردهای مورد نیاز صنعت نفت و گاز را برآورده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره حمایت های معاونت علمی و فناوری از شرکت-های دانش بنیان در حوزه نفت وگاز اظهار کرد: این معاونت سعی دارد تا با حمایت از شرکت های دانش بنیان، آنها را به سطح استانداردهای لازم برساند که تدوین این استانداردها و ارتقای فناوری ها از جمله ملزومات این موضوع هستند.


وی ادامه داد: ارتقای فناوری مستلزم سرمایه گذاری در شبکه آزمایشگاه ها، توسعه فعالیت های دانش بنیان و ارتباط نزدیک شرکت-های دانش بنیان با دانشگاه ها است. در همین راستا معاونت علمی و فناوری سعی دارد از طریق نظام مالی خود به کاهش ریسک برخی از طرحهای توسعه فناوری با بازده بالا کمک کند یا امکانات و تسهیلات را برای ارتقای توانمندی های شرکت های دانش-بنیان در اختیار آنها قرار دهد.
دکتر سبوحی خاطر نشان کرد: در بحث بهینه سازی انرژی و محیط زیست، با توجه به اینکه برخی تکنولوژی های مورد نیاز یا در کشور تولید نشده است یا به کارگرفته نمی شود این موضوع در دستور کار ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری قرار گرفته است تا از یک طرف تقاضا برای فناوریهای کارآمد گسترش پیدا کند و از سوی دیگر، با تدوین و اعمال استانداردهای کیفیت فناوری زمینه لازم برای پذیرش فناوریهای توسعه یافته در شرکتهای دانش بنیان در سطح کشور فراهم آید. 


وی با اشاره به این موضوع که برای تجهیزات و فرآیندهای بهینه سازی هنوز استاندارد کیفیت به اندازه کافی توسعه نیافته است، گفت: ما باید استانداردهایی را در سطح بالا تعریف کنیم زیرا کاربرد بسیاری از طرح های بهینه سازی انرژی به صورت BOT(ساخت، بهره برداری و انتقال ) امکان پذیر است و اعمال استاندارد کیفیت شرایط لازم جهت توسعه تقاضا برای محصولات شرکتهای دانش بنیان و کاربرد آنها در چارچوب BOT را فراهم می آورد.


توسعه فناوری با استانداردهای کیفیت لازم

دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست درباره نحوه فعالیت های شرکتهای دانش بنیان حوزه نفت و گاز اظهار کرد: توسعه فناوری های با مقیاس و استانداردهای لازم برای صنعت نفت و گاز از جمله فعالیت هایی است که فعالان حوزه فناوری می توانند با آن درگیر شوند و فعالیت های خود را در این جهت سوق دهند.


دکتر سبوحی همچنین افزود: برای ارتقای فناوری، لازم است تا نیازهای صنعت نفت برآورده شود ولی لازم است نگرش های حاکم در صنعت نفت و گاز نیز در راستای توسعه و کاربرد دانش فنی و ارتقای توان تحلیلی صنعت تغییر کند. در ضمن باید شرکت های داخلی به سمت توسعه فناوری های با استانداردهای صنعت نفت و گاز و توانمند شدن آن گام بردارند. 


وی با اشاره به این موضوع که برخی از نیازهای صنعت نفت در حوزه تجهیزات وارداتی بوده است، گفت: این صنعت باید زمینه برای بکارگیری فناوری های توسعه یافته توسط شرکتهای دانش بنیان را فراهم و واردات این فناوری ها را از طریق بکارگیری محصولات شرکتهای دانش بنیان محدود کند که البته اجرای این موضوع انگیزه خوبی را برای فعالیت شرکت های دانش بنیان ایجاد می کند.


بازار بزرگ حوزه فناوری نفت و گاز

دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری در ادامه بیان کرد: با توسعه بازار فناوری کارآمد، تقاضا برای محصولات شرکت های دانش بنیان در بخش نفت و گاز نیز گسترش می یابد و به طور قطع تعداد این شرکت ها نیز افزایش می یابد زیرا حوزه فناوری کارآمد گسترده و بازار آن در کشور بسیار بزرگ است.

وی با بیان اینکه فناوری هایی که به افزایش بازده و کارایی انرژی کمک می کنند در اولویت شورای فناوری کارآمد وزارت نفت قرار دارد گفت: ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری هم با همکاری و تبادل اطلاعات با شورای فناوری کارآمد وزارت نفت بر بحث توسعه فناوری های با اولویت بالا تاکید دارد تا گام های مثبتی در این راه برداشته شود. لازم به تاکید است که شورای فناوری انرژی کارآمد در وزارت نفت و ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست با همکاری هم اولویت فناوریهای کارآمد در بخشهای بالادستی، فرآورش، انتقال و توزیع و ذخیره سازی، و مصرف حاملهای انرژی را شناسایی و تعیین کرده اند و حمایت از توسعه فناوریهای با اولویت بالا در دستور کار هر دو نهاد مذکور قرار گرفته است. 


دکتر سبوحی همچنین ابراز کرد: توسعه فناوری های کارآمد و با استاندارد بالا و کاربرد صنعتی این فناوری ها با اولویت بالا که مورد بحث بهینه سازی انرژی و محیط زیست بوده است از جمله برنامه های اصلی مورد تاکید ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری و شورای فناوری کارآمد انرژی، تجدید پذیر و محیط زیست در وزارت نفت است. 


دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری با اشاره به فعال تر شدن شرکت های دانش بنیان در مسایل مهندسی وعلوم گفت: در حال حاضر در حوزه فناوری های کارآمد انرژی تعداد شرکتهای فعال محدود هستند ولی چون بازاری برای این فناوری ها در کشور شکل نگرفته و قیمت انرژی هم در سطح پایین است تقاضا برای بهینه سازی انرژی در کشور به درستی توسعه نیافته است. استمرار یارانه انرژی و پایین بودن قیمت حاملهای انرژی و سطح پائین تقاضا برای فناوری کارآمد موجب شده است تا زمینه کار برای شرکت های دانش بنیان محدود باشد.