پذیرش مراکز آزمایشگاهی علاقمند و توانمند در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس اعلام دبیرخانه شبکه آزمایشگاهی فناوری‌‌‌‍‍‌‌های راهبردی ایران، آزمایشگاه‌هایی که دارای شرایط لازم هستند می‌توانند پس از مطالعه کامل دستورالعمل‌های فعالیت و عضویت شبکه، نامه درخواست عضویت خود و فرم تکمیل شده اطلاعات آزمایشگاه را از طریق پست الکترونیکی (info@labsnet.ir) به دبیرخانه شبکه ارسال کنند.


بر اساس دستورالعمل عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، تنها مراکزی میتوانند در این شبکه عضو شوند که ارایه کننده خدمات آزمایشگاهی در کشور هستند و دست کم سه دستگاه نوع اول در حوزه فناوری راهبردی را داشته باشند.


این گزارش می افزاید: عضویت آزمایشگاه‌های دارای شرایط در ابتدا به مدت شش ماه به صورت آزمایشی است که در صورت کسب امتیازات لازم در این دوره، عضویت آزمایشگاه در شبکه قطعی می‌شود.


عملکرد مراکز عضو شبکه به صورت سالانه و بر اساس سه دسته شاخص کلی مشتری‌مداری، کارکرد (میزان استفاده آزمایشگاه از ظرفیت‌های تجهیزاتی خود برای ارایه خدمت به مشتریان) و همکاری شبکه‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این ارزیابی، عملکرد مراکز عضو شبکه امتیازدهی می‌شود و بر اساس امتیازات به دست آمده، رتبه‌بندی مراکز صورت می‌گیرد. این امتیازدهی و رتبه‌بندی، معیار اصلی شبکه برای حمایت از مراکز آزمایشگاهی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خواهد بود.


به منظور حمایت موثر از مراکز آزمایشگاهی، سرفصل‌هایی تدوین و تعریف شده است که بر این اساس حمایت از تعمیر و نگهداری، ارتقا، کالیبراسیون و تأمین قطعات برای تجهیزات موجود؛حمایت از برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و یا شرکت کارشناسان مراکز عضو شبکه در دوره‌های مرتبط و نیز حمایت از اخذ اعتبارنامة استاندارد ISO/IEC17025 برای مراکز عضو شبکه در دستورکار قرار دارد.


همچنین، حمایت از خرید تجهیزات جدید آزمایشگاهی ساخت ایران مورد تأیید شبکه؛حمایت از خرید تجهیزات آزمایشگاهی جدید مورد تأیید شبکه از خارج از کشور؛ حمایت از پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی تولید داخل کشور و حمایت از ایجاد و فعالیت کارگروه‌های تخصصی دستگاهی برای ایجاد جریان دانش و ارتقای توانمندی کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو از اکثر خدمات و حمایت هایی است که شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهردی آن را در دستور کار خود قرار داده است.


فعالیت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، زیر نظر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، از خردادماه سال 1393 آغاز شده‌است. هدف این شبکه توسعه حجم و بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی ارایه شده به محققین و صنایع کشور در حوزه‌های فناوری‌های راهبردی است که از این پس، حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از مراکز آزمایشگاهی در قالب این شبکه و از اعضای آن صورت خواهد گرفت.


حوزه‌های مختلف فناوری‌های راهبردی کشور بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته شامل اطلاعات ارتباطات، انرژی و محیط زیست، انرژی ها نو، سلول های بنیادین، زیست فناوری، فناوری نانو، میکروالکترونیک، گیاهان دارویی، علوم شناختی و آب و خشکسالی است که مراکز علاقمند به عضویت در این شبکه می‌توانند با مراجعه به صفحه دستورالعمل‌های شبکه در سایت www.LabsNet.ir، دستورالعمل‌های فعالیت و عضویت، فرم اطلاعات آزمایشگاه‌ها و همچنین نمونه نامه درخواست عضویت در شبکه را دریافت کنند.