رییس بخش تحقیق و تولید واکسن های بی هوازی دامی موسسه رازی گفت: کشور در بخش تولید واکسن های بی هوازی دامی به خودکفایی رسیده است.

 ˈرضا پیله چیان لنگرودیˈ  در گفت وگو با  ایرنا افزود: این واکسن ها شامل واکسن سه ظرفیتی آنتروتوکسمی، واکسن قانقاریای عفونی کبد گوسفند و واکسن شاربن علامتی گاو است.وی گفت: این موسسه با توجه به اعلام نیاز سازمان دامپزشکی کشور، این واکسن ها را تولید می کند.

وی اظهار کرد:از ابتدای سال جاری تاکنون 35 میلیون دز از این نوع واکسن ها تولید شده که پیش بینی می شود تا پایان سال این تولیدات به حدود 152 میلیون دز برسد.وی گفت: در صورت عدم تولید این واکسن ها صدمات و خسارات زیادی به صنعت دام کشور وارد می شود.

پیله چیان افزود: این واکسن های دامی در چهار شعبه زیرپوشش موسسه سرم سازی رازی در اهواز، مشهد، شیراز و کرمان تولید می شود.عضو هیات علمی موسسه رازی خاطرنشان کرد: با تولید این واکسن ها در سال جاری از خروج 75 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

وی با اشاره به بیماری های دامی در کشور گفت: اغلب این بیماری ها در فصل بهار و پاییز به علت تغییر جیره غذایی بین دام ها شایع می شود و با علائمی چون اسهال، لاغری، بی اشتهایی، خونریزی در روده و کبد موجب مرگ آنها می شود.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اکنون با تولید بیش از 95 درصد واکس