عضو انجمن تغذیه ایران گفت: روزه داران پس از اتمام ماه مبارک رمضان برای حفظ و ارتقا سلامت جسمی تعادل و تنوع را در برنامه غذایی خود بیش از گذشته لحاظ کنند.

پروین افشار گفت: در صورتی که افراد به جای رژیم غذایی متعادل و متنوع به مصرف غذاهای پرچرب و با حجم زیاد روی بیاورند این روند به افزایش چربی و مواد زاید در بدن منتهی می شود.

وی یادآور شد: افزایش چربی، فشارخون و اضافه وزن و چاقی می تواند به بروز سکته های قلبی، مغزی و سایر بیماریها منجر شود.

افشار تصریح کرد: مصرف غذاهای متنوع به عنوان نخستین بخش توصیه ها در نظر گرفته می شود و یک فرد برای اینکه سالم باشد، باید از تمام گروههای اصلی موادغذایی در حد تعادل استفاده کند.

وی، با اشاره به اینکه تنوع باید بر اساس یک الگوی غذایی مناسب مورد توجه عموم باشد، اظهار کرد: این الگو هرم غذایی نام دارد که در قاعده هرم گروه نان و غلات و سپس میوه و سبزیجات در ردیف بعدی، گروه گوشت و حبوبات و شیر و فرآورده های آن و گروه بعدی که در بالاترین قسمت هرم جای می گیرد و کمترین مقدار را به خود اختصاص داده چربی و قندها را شامل می شود.

این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: چربی و قند ها باید به مقدار کم استفاده شود اما به ر غم توصیه ها، بسیاری از افراد بدون توجه به هرم غذایی به مصرف این نوع مواد گرایش بیشتری پیدا می کنند.

وی، خاطرنشان کرد : پیروی از الگوی غذایی مناسب می تواند به تامین سلامت فردی منجر شده و ابتلا به بیماری های مختلف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.