محققان شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری گیلان موفق به ساخت دستگاهی برای تعیین کیفیت برنج شدند، از طریق تعیین کیفیت می‌توان زیان‌های میلیاردی در حوزه شالیکاری را کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مجید متقی‌طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه برنج یکی از محصولات استراتژی کشور است، گفت: در سال‌های گذشته برنج یکی از محصولات استان‌های شمالی بود ولی در حال حاضر در 16 استان کشور حتی در استان‌های جنوبی برنج کاشت می‌شود.

وی افزود: برنج از دو نظر دچار چالش بود یکی اینکه برخی از آلودگی‌های سموم نباتی در برنج ممکن است شناسایی نشود و دیگر اینکه برنج وارد شده به بازار درجه‌بندی خاصی نداشت که به منظور رفع این دو چالش در حوزه شالیکاری، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک گیلان دستگاه‌‌هایی را برای تعیین کیفیت برنج طراحی کرده است.

متقی طلب ادامه داد: این دستگاه‌ هم آنالیز برنج را از نظر محتویات انجام می‌دهد و هم اجزای برنج نظیر مواد مغذی را اندازه می‌گیرد. همچنین درجه‌بندی برنج نیز از طریق این دستگاه‌ها اندازه‌گیری می‌شود که اغلب مردم حتی برخی مردم شمال کشور نیز قادر به تشخیص آن نیستند.

وی با اشاره به نحوه کنترل کیفیت برنج از طریق این دستگاه‌ها عنوان کرد: برای این دستگاه‌ها یک بارکد تعریف شده  و در حال حاضر آزمایشگاه‌هایی تجهیز شده است که 10 کارخانه شالیکوبی گیلان نیز مطابق با این بارکد کیفیت سنجی برنج تولید شده خود را انجام می‌دهند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان عنوان کرد: این طرح را به معاونت علمی ریاست جمهوری نیز ارائه کرده‌ایم و قرار است این طرح در تمام شالیکوبی‌های استان گیلان گسترش داده شود.

متقی طلب گفت: با توجه به اینکه بیش از 30 درصد ضایعات برنج که در مرحله تبدیل شلتوک به برنج به خرده تبدیل می‌شوند و سالانه میلیاردها تومان زیان به کشاورزان وارد می‌شود هدف این است که با کیفیت سنجی برنج این میزان زیان حداقل به 5 تا 6 درصد کاهش یابد.