تیم المپیاد شیمی جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در چهل و ششمین المپیاد جهانی شیمی به ویتنام اعزام شده بود با کسب یک مدال طلا و سه مدال نقره بامداد روز پنجشنبه به کشور بازگشت.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حسن ساعی دهقان؛ معاون باشگاه دانش پژوهان جوان دبا تاکید بر اینکه رقابتهای این دوره در سطح بالاتری نسبت به دوره‌های قبل برگزار شده است، نتایج کسب شده را بهتر از دوره قبل عنوان کرد و گفت: در این مسابقات که از 28 تیر ماه تا 7 مرداد ماه جاری در شهر هانوی ویتنام برگزار شد 77 کشور حضور داشتند که در پایان هیربد حیدری موفق به کسب مدال طلای مسابقات شد و ایمان فروغمند، محمدمبین حسینی و محمدپارسا جباری نیز مدال نقره این مسابقات را کسب کردند.

در این دوره از رقابت‌ها، تیم های روسیه، چین و تایوان از نظرنوع مدال به ترتیب در جایگاه اول تا سوم و جمهوری اسلامی ایران نیز به طور مشترک با کره جنوبی، آمریکا و ترکیه در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

دهقان با اشاره به عادلانه نبودن شرایط مسابقات، داوری‌ها را نامناسب دانست و ادامه داد: متاسفانه به دلیل تغییر دمای آزمایشگاه شیمی در حین مسابقات نتوانستیم دومین مدال طلای این مسابقات را برای کشور به ارمغان بیاوریم و درصورت برابر بودن شرایط و برگزاری مناسب این رقابت‌ها می‌توانستیم با نتایج بهتری این مسابقات را ترک کنیم.

وی همچنین پیرامون مسابقات المپیاد جهانی زیست شناسی که در جزیره بالی در کشور اندونزی برگزار شد گفت: در رقابت‌های زیست شناسی نیز به علت جابجا شدن نمرات ثبت شده در رایانه، ابتدا اعلام شد که تیم ایرن با کسب یک مدال نقره و سه مدال برنز رقابت‌ها را به پایان رسانده است؛ این نتایج با اعتراض تیم‌های شرکت کننده روبرو شد و پس از نزدیک به یک هفته، به صورت رسمی اعلام کردند، تیم ایران موفق به کسب یک طلا توسط کاوه صامع، دو برنز توسط آیدا کمالیان و ندا کمندی، و یک دیپلم افتخار توسط محمد حسین سرافراز شده است.

وی در پایان با ابراز امیدواری به قهرمانی تیم ایران در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک، افزود: هشتمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک از دهم تا نوزدهم مردادماه (یکم تا دهم آگوست) در شهر سوشیه وا رومانی برگزار می شود و امیدواریم با توجه به قابلیت‌هایی که در تیم اعزامی به این رقابت‌ها وجود دارد بتوانیم در جایگاه اول این مسابقات قرار بگیریم.

تیم ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک جمهوری اسلامی ایران، متشکل از 10 دانش آموز در قالب دو تیم و پنج سرپرست بامداد جمعه، دهم مردادماه جهت شرکت در هشتمین دوره این رقابت‌ها، تهران را به مقصد رومانی ترک کرد. اعضای تیم ایران را علیرضا علوی، یزدان بابازاده، سهیل انصارین،‌ کیهان بهدین، علی زینالی، امیررضا اسدزاده، محمد نبی زاده، شروین حکیمی، محمدرضا حسن پور و شهاب الدین محین تشکیل می دهند و دکتر حسین حقی، دکتر مهدی خاکیان، دکتر شهرام عباسی، دکتر حبیب قرارخسروشاهی به عنوان سرپرست و سید رمضان میرتقی به عنوان ناظر این دو تیم را همراهی می‌کنند.

منبع: bmn.ir