اولین واکسن مالاریای جهان ممکن است تا سال آینده وارد بازار شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت دارویی GSK در انگلستان یک برنامه نظارتی را به سازمان پزشکی اروپا برای کاندید واکسن مالاریای خود موسوم به RTS,S ارائه کرده است.

این واکسن بطور انحصاری برای استفاده در برابر انگل مالاریای پلاسمودیوم فالسی پاروم طراح شده که شایعترین نوع در کشورهای جنوب صحرای آفریقا است. نزدیک به 90 درصد مرگهای تخمین زده شده در این نواحی رخ داده و 77 درصد جان‌باختگان را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند.

داده‌های بدست آمده از برنامه کارآزمایی واکسن سوم که در 13 مرکز تحقیقاتی آفریقایی در هشت کشور بورکینافاسو، گابون، غنا، کنیا، مالاوی، موزامبیک، نیجریه و تانزانیا با بیش از 16 هزار نوزاد و کودک انجام شده نیز برای حمایت از این پرونده ارائه شده است.

نتایج کارآزمایی فاز سوم نشان داد که طی بیش از 18 ماه پیگیری، کودکان پنج تا 17 ماهه‌ای که اولین واکسن RTS,S را دریافت کرده بودند، نسبت به گروه کنترل 46 درصد کمتر به مالاریای بالینی مبتلا شدند.

طی این دوره 18 ماهه از میان 1000 کودک واکسن شده، بطور میانگین از ابتلای 941 مورد به مالاریای بالینی جلوگیری شد. موارد مالاریای شدید تا 36 درصد کاهش پیدا کرده و از هر 1000 کودک واکسن شده طی 18 ماه پیگیری، 21 مورد سالم ماندند. همچنین تعداد بیماران بستری مبتلا به مالاریا تا 42 درصد کاهش یافته بود.