یکی از اهداف دنیای فناوری تامین سلامت و زندگی بهتر است و این تجهیزات در لباس های روزمره مانند کفش، جوراب و حتی کمبربند افراد بکارگرفته می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شاید وجه تشابه تمامی این گجت ها استفاده از یک یا چند حسگر، ارسال اطلاعات با استفاده از نوعی فناوری بی سیم به تلفن همراه افراد است. تلفن همراهی که امروزه در دسترس بیشتر افراد بوده ودر این زمینه نقش مغزمتفکر را ایفامی کند.


***دریافت اطلاعات حرکتی با استفاده از کفش های هوشمند

این کفش هوشمند برای ردگیری حرکات و نیروهای وارد بر پا طراحی شده است که شامل 2 ابزار مجزاست.می توان نیروها و محل اعمال آن ها را در کفش کاربر را به دقت تعیین و به تلفن هوشمند کاربر ارسال کرد.این گجت به نازکی یک برگ کاغذ است که در کف کفش قرار می گیرد از طرفی قطعه ی بلوتوث نیز در کناره های کفش قرار گرفته است تا اطلاعات را به گوشی تلفن همراه ارسال کند.
این کفش می تواند با دقت تفکیک 600 هزار لایه کوچکترین فشار ها را احساس کرده و حرکات را به صورت سه بعدی ثبت کند.این کفش برای بازی های رایانه ای و پزشکی و سلامت و بررسی بازخوردهای آسیب دیدگان کاربرد دارد.


*** کلاهی بسازید تا زمان تجدید ضدآفتابتان را یادآوری کند

وب گاه سرگرمی های الکترونیک ˈآدافروتˈ (Adafruit) دستورالعمل ساخت یک سیستم را روی کلاه افراد ارایه کرده است.این سیستم شامل یک بردالکترونیک، یک حسگر سنجش اشعه فرابنفش، زنگ اخبار، باتری و رسانا مورد نیاز است.


**انگشتری که کلمات را برای افراد نابینا می خواند

دانشمندان آمریکایی دستگاهی برای نابینایان ابداع کردند که مانند حلقه بر انگشت قرار می گیرد و متن مکتوب یا کتاب را با صدای بلند برای افراد نابینا می خواند.

هنگامی که این دستگاه بر روی چند کلمه در یک صفحه چاپ شده و یا یک صفحه نمایش دیجیتالی قرار می گیرد، یک صدای مصنوعی جملات را با صدای بلند می خواند.این دستگاه که «خواننده انگشتی» ( FingerReader) نامیده می شود به یک دوربین کوچک مجهز است که متن را اسکن می کند و به افراد مبتلا به آسیب های بینایی این توانایی را می دهد تا موارد نوشته شده را به هر شکلی از علائم اتوبوس گرفته تا یادداشت های دارو و یا منوی رستوان درک کنند.

این دستگاه همچنین دارای یک موتور ارتعاش است که به کاربران زمانی که از خط خارج می شوند، هشدار می دهد.این دستگاه همچنین کاربران را قادر می سازد تا به تعداد زیادی از کتاب ها و مواد دیگر که در حال حاضر با خط بریل در دسترس نیستند، دسترسی بیابند.استفاده از این دستگاه به راحتی اشاره انگشت به متن است. نرم افزار ویژه ای که در این دستگاه تعبیه شده است حرکت انگشت را ردیابی کرده، لغات را تشخیص می دهد و اطلاعات را پردازش می کند.


*** حسگر بیولوژیک پوشیدنی

شرکت ژاپنی توشیبا یک حسگر بیولوژیک پوشیدنی را تولید کرده که قرار است به بدن انسان متصل شود.

این حسگر قادر به اندازه گیری و ثبت وضعیت ضربان قلب، امواج تپش نبض، تحرکات بدن و دمای پوست به صورت همزمان است.این سنسور با استفاده از ژل مخصوصی به سینه فرد متصل می شود و بر اساس داده های اندازه گیری شده، فواصل ضربان قلب، فواصل امواج نبض، میزان تحرک بدن و حالت های آن، نتیجه حاصل را از طریق بلوتوث بر روی صفحه نمایش گوشی هوشمند یا تبلت به نمایش در می آورد.ابعاد این حسگر 64×28×9/6 میلی متر است و حدود 14/6 گرم وزن دارد و می تواند به صورت مداوم طی 24 ساعت مورد استفاده قرار گیرد و با استانداردهای مقاومت در برابر آب IPX5/IPX7 سازگاری دارد.


*** لیوان هوشمندی که می داند دارید چه می نوشید


محققان به تازگی لیوان هوشمندی را طراحی کرده اند که می تواند شناسایی نوع نوشیدنی محتوی خود ترکیبات، میزان شکر، طعم و حتی برند تولید کننده آن را نشان دهد.این دستگاه قادر است تمامی اطلاعات از جمله نوع نوشیدنی، میزان قند، کالری، چربی، پروتئین و دیگر موارد را تعیین و در نمایشگر خود نشان دهد.

تمامی اطلاعات، به یک اپلیکیشن تلفن هوشمند فرستاده و در آن جا مانیتور و نگه داری خواهند شد.

این لیون در دسته گجت های کنترل سلامت و مواد خوراکی مصرفی قرار می گیرد و می تواند کمک حال کسانی باشد که به سالم و مقوی بودن خوراک و نوشیدنی خود اهمیت می دهند.بعد از هر بار شناسایی یک نوشیدنی و ثبت آن، لیوان می تواند به شما بگوید برای ادامه روز، نیاز به چقدر نوشیدن آب یا سایر مواد دیگر خواهید داشت.
 در جداره داخلی لیوان، حسگرهای مولکولی بسیاری قرار دارد که عمل شناسایی و بررسی مایعات را انجام داده، و پس از پردازش های لازم، اطلاعات قابل استفاده خواهند بود. یک سنسور حرکتی هم در داخل وسیل قرار داده شده که با هر بار کج کردن لیوان، نمایشگر آن را روشن می کند.


***جوراب هوشمند

این جوراب می تواند حالت های نشستن، راه رفتن و دویدن شما را تشخیص داده و روند پیشرفت ورزشی افراد را زیرنظر بگیرد.حسگرهای این جوراب داده های به دست آمده را به یک دستگاه بسیار کوچک بر روی قسمت ساق جوراب ارسال می کند، سپس این داده ها صورت بی سیم به کامپیوتر یا دستگاه هوشمند انتقال یافته و به نمایش در می آید.

این جوراب مجهز به یک مچ بند است که به قابل تغییر اندازه به اندازه مچ افراد است که اطلاعات مربوط به سرعت فرد هنگام دویدن، میزان کالری مصرفی، تعداد ضربان قلب و دیگر اطلاعات را از طریق اتصال بلوتوث با گوشی تلفن ثبت می کند.این اطلاعات در نهایت باعث ترک عادت های غلط هنگام راه رفتن و دویدن می شود.

*** کمبربندی برای تشخیص وضعیت نادرست ایستادن و نشستن

این کمربند نیز مانند دیگر گجت ها با استفاده از ارتباط بی سیم به یک نرم افزار در گوشی تلفن همراه متصل می شود و مانع از انجام حرکات غیراردای که باعث چرخش لگن می شود.از طرفی حسگر ارتعاشی موجود در این کمربند مانع از مشکلات حین راه رفتن مانند صاف نشستن و می شود.این گجت همچنین به کمک اپلیکیشن اختصاصی آی.او.اس خود، فعالیت های بدنی شما، نظیر کالری مصرفی و عادات خواب، را ثبت می کند.