یکی از شرکتهای داروسازی کشور برای نخستین بار در خاورمیانه موفق به تولید ماده مؤثره داروی سفازولین سدیم استریل تزریقی شده و خط تولید آن را راه‌اندازی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، احمدخارزی، مدیرعامل این شرکت دارویی اظهار کرد: سفازولین سدیم یک آنتی بیوتیک پرمصرف در پزشکی و به صورت استریل تزریقی است که خط تولید ماده مؤثره آن تاکنون در کشور وجود نداشته است.

وی با اشاره به دیگر محصولات جدید دارویی این شرکت گفت: ماده مؤثره دارویی پتاسیم کلاولانات و آموکسی‌سیلین آنزیمی نیز از محصولات جدید تولید شده در این شرکت داروسازی است.

خارزی یادآور شد: در تولید آموکسی سیلین آنزیمی، از حلال‌های آلاینده محیط زیست استفاده نمی‌شود و سنتز آن از طریق آنزیم صورت می‌گیرد.

وی از راه‌اندازی خطوط تولید جدید برای تولید ویال‌های غیر آنتی بیوتیکی، سافت ژل‌های ویژه که عمدتاً وارداتی است، خط تولید شیشه ویال و قرص و کپسول‌های غیر آنتی بیوتیکی خبر داد.

وی با بیان اینکه ماده پتاسیم کلاونات در تولید سوسپانسیون و قرص کوآموکسی کلاو مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: کو آموکسی کلاو دارویی است که از ماده موثره دارویی آموکسی سیلین و کلاولانات پتاسیم ساخته شده است و علت افزوده شدن کلاولانات پتاسیم افزایش دادن طیف ضد باکتریایی داروی ساخته شده است.

خارزی با بیان اینکه این شرکت در برخی از خطوط تولید در خاورمیانه منحصر به فرد است، گفت: این شرکت داروسازی بزرگترین شرکت در خاورمیانه است که مواد اولیه استریل تزریقی و سافت ژل را تولید می کند.

وی با بیان اینکه 95 درصد داروهای مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود، اظهار کرد: پنج درصد نیز وارداتی بوده و ارز بالایی به خود اختصاص می‌دهند، چون اغلب گران هستند.

وی با بیان اینکه تحریم‌های دارویی تأثیر مثبتی بر خودکفایی شرکت‌های ایرانی داشته است، افزود: مشکل عمده شرکت‌های دارویی بزرگ کشور در زمان اعمال تحریم‌ها، مساله انتقال ارز به بانک‌های خارجی است که خوشبختانه با شروع مذاکرات ایران با گروه 1+5 مشکل انتقال ارز تا حد زیادی حل شده است.

خارزی درباره تاثیر تحریم‌ها بر صنعت داروسازی کشور گفت: با اعمال تحریم‌ها حدود 100 کارخانه داروسازی موجود در کشور دست در دست هم دادند تا بیماران کشور دچار مشکل نشوند و به همین دلیل اکنون به خاطر 95 درصد داروهایی که در کشور تولید می‌شود، تقریباً کمبودی در کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در بازار دارو رقابت بسیار شدیدی وجود دارد چرا که عرضه بیشتر از تقاضاست و به همین سبب به بازارهای موجود قانع نبوده و به دنبال شناسایی بازارهای بیشتر در سطح بین‌المللی هستیم.

وی گفت: نیازی به راه‌اندازی خط تولید در کشورهای دیگر نداریم، چرا که تولید در ایران در مقایسه با آن کشورها به صرفه‌تر است و شرکت داروسازی ما به دنبال صادرات محصولات خود و نه صدور تجارب خود است.

مدیرعامل این شرکت داروسازی با اشاره به نظارت شدید وزارت بهداشت بر داروهای تولیدشده در ایران، اظهار کرد: بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت داروسازی کشور در داخل تولید می‌شود و برخی از حلقه‌های اولیه تولید که وارداتی هستند نیز بطور عمده از کشورهایی وارد می‌شوند که ما با آنها مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه گاهی به دلیل عدم صرفه اقتصادی از تولید برخی مواد اولیه صرف نظر کرده و به واردات آن اکتفا می‌کنیم، تاکید کرد: اگر روزی تحریم‌ها مانع ورود برخی از مواد اولیه شود، خودمان توانایی تولید آنها را داریم.

وی گفت: سالانه حدود یک‌هزار تن انواع مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروهای خوراکی و تزریقی و نزدیک به یک میلیارد عدد انواع دارو در اشکال سافت ژل، ویال تزریقی، قرص، کپسول و سوسپانسیون در این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شود.

خارزی اضافه کرد: در بخش تولید دارو شرکت داروسازی ما با داشتن 16 خط تولید پیشرفته، یکی از بزرگترین تولید کنندگان دارو در اشکال ویال تزریقی، سافت ژل، قرص، کپسول، سوسپانسیون خوراکی و ساشه در کشور است.

مدیرعامل این شرکت داروسازی تصریح کرد: با توجه به کیفیت بالای این داروها، سهم ویژه‌ای از بازار دارویی را به خود اختصاص داده‌ایم و این سهم در طی سالیان اخیر رشد چشم‌گیری داشته است.

وی گفت: تمام فرآیندهای این شرکت منطبق بر ضوابط GMP و WHO است و برای دستیابی به کیفیت برتر، واحد تضمین کیفیت، تمام مراحل و فرآیندهای تولید را به طور شبانه روزی تحت نظارت و کنترل خود دارد.

خارزی افزود: شرکت داروسازی ما در طول 5 سال گذشته از نظر ضریب رشد و ضریب فروش جزو سه شرکت برتر دارویی کشور بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: متاسفانه بیشتر ایده‌ها و طرح‌های دانشگاهی در صنعت کشور قابل استفاده نیست.

وی افزود: گره‌های زیادی در صنعت وجود دارد که قطعا می تواند با دست دانشگاه گشوده شود، ولی ارتباط دو سویه بین این دو بخش مهم جامعه وجود ندارد.

خارزی با بیان اینکه اکثر تولیدات علمی دانشگاه‌ها بهتر است بر اساس نیاز جامعه صورت پذیرد، افزود: درست نیست دانشگاه از صنعت فاصله گرفته و در بی اطلاعی از فضای صنعت ایده‌های خام علمی تولید کند که گرهی از مشکلات صنعتی کشور را باز نکند.