محققان شرکت IBM با بررسی نحوه عملکرد نورون‌ها، سیناپس‌ها و سایر بخش‌های مغز در هنگام حل مسئله، ریز تراشه سیلیکونی متشکل از یک میلیون سلول عصبی قابل برنامه‌ریزی تولید کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در طراحی ریز تراشه نوروسیناپتیک، از قشر مغزی (cerebral cortex) الگوبرداری شده است؛ مغز انسان از 86 تریلیون نورون و 100 تریلیون سیناپس تشکیل شده است.

تراشه TrueNorth‌ از یک میلیون سلول عصبی و 256 میلیون سیناپس قابل برنامه‌ریزی بر روی یک تراشه با 4096 هسته و 5.4 میلیارد ترانزیستور ساخته شده است که در مقایسه با سایر ریز تراشه‌ها، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند.

این ریز تراشه نوروسیناپتیک می‌تواند عملکردهای مغز در پردازش داده‌های بصری، بویایی و دریافتی از محیط را تقلید کرده و نحوه واکنش به موقعیت‌های مختلف را بیاموزد که طیف گسترده‌ای از امکانات محاسباتی، از خودروهای خودران تا سیستم‌های هوش مصنوعی را امکانپذیر می‌کند.

همانطور که مغز از طریق چشم، گوش یا بینی، اطلاعات را از محیط دریافت می‌کند، ریز تراشه با کمک میلیون‌ها نورون و سیناپس قابل برنامه‌ریزی اقدام به به جمع آوری اطلاعات کرده و با پردازش این داده‌ها، نکات جدیدی یاد می‌گیرد.

تراشه TrueNorth‌ با استفاده از فناوری پردازش 28 نانومتر سامسونگ تولید و بودجه تحقیقاتی آن از سوی آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) ارائه شده است.

نتایج این دستاورد در مجله Science منتشر شده است.