مطالعه صورت گرفته بر روی ۱۶۵۸ فرد سالمند نشان می‌دهد کمبود ویتامین D موجب افزایش احتمال این افراد به فراموشی یا آلزایمر می‌شود.

افته های پژوهشی جدید این مطالعه که گسترده ترین تحقیق انجام یافته در این خصوص است نشان می دهد بین کمبود میزان ویتامین D موجود در بدن و احتمال ابتلای فرد به فراموشی رابطه مستقیمی وجود دارد و این کمبود موجب افزایش بیش از دوبرابری خطر ابتلای فرد به نقص های حافظه ای می شود.

دکتر دیوید لیلیوین، پژوهشگر و استاد دانشگاه پزشکی اسکتر در بریتانیا در توضیح این مطالعه می گوید: «ما انتظار داشتیم رابطه ای بین کمبود ویتامین D و خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر بیابیم، اما نتایج این تحقیق ما را شگفت زده کرد، زیرا رابطه موجود دو برابر چیزی بود که از ابتدا تصور می کردیم».

در این مطالعه 1658 فرد سالمند که در ابتدای مطالعه 74 ساله بودند شرکت کردند و دانشمندان به مدت شش سال به بررسی دقیق میزان ابتلای آنها به بیماری های قلبی، فراموشی و یا سکته مغزی پرداختند. همچنین میزان ویتامین D موجود در بدن آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در این میان مشخص شد که 171 نفر از این افراد دچار فراموشی شدند که 102 مورد از آنها به صورت آلزایمر بود. میزان شیوع فراموشی و آلزایمر در میان افرادی که میزان ویتامین D موجود درخون آنها بسیار پایین بود، به مراتب بیشتر بود.

 بررسی این مطالعه شش ساله مشخص ساخت احتمال شکل گیری فراموشی در افرادی که کمبود شدید ویتامین D داشتند (یعنی میزان این ویتامین در خون آنها کمتر از 10 میکروگرم در لیتر بود) 125 درصد بیشتر از بقیه بود. گفتنی است موسسه پزشکی ایالات متحده، میزان 20 میکروگرم ویتامین D در هر لیتر خون را به عنوان میزان طبیعی و سالم اعلام کرده است.

همچنین در این مطالعه مشخص شد احتمال ابتلا به فراموشی در افرادی که میزان ویتامین D در خون آنها بین 10 تا 20 میکروگرم در لیتر بود، 59 درصد از بقیه و نیز احتمال ابتلای آنها به آلزایمر 69 درصد بیشتر از بقیه بود.

آیا ویتامین D ما را در برابر فراموشی ایمن می‌سازد؟

دکتر لیلیوین هشدار می دهد که این مطالعه گویای این نیست که ویتامین D می تواند ما را در برابر فراموشی محافظت کرده و یا کمبود آن بی تردید به ایجاد فراموشی می انجامد. وی بر این باور است که باید آزمایشات بیشتری صورت گیرد تا مشخص شود که آیا افزایش میزان ویتامین D به بیش از 20 میکروگرم در لیتر می تواند از احتمال ابتلا به فراموشی بکاهد یا خیر.

قرار گرفتن در معرض نور خروشید در تابستان به مدت 15 دقیقه می تواند نیاز یک روز بدن به ویتامین D را تامین کند. همچنین افرادی که به نور خورشید دسترسی ندارند می توانند با استفاده از روغن ماهی و یا مکمل های ویتامین D ، این ماده حیاتی را برای بدن خود فراهم سازند. اداره سلامت ملی بریتانیا پیشنهاد می کند افراد سالمند بالای 65 سال، هر روز قرص های مکمل 10 میکروگرمی مصرف کنند.

ویتامین D نقش مهمی در حفظ کارکردهای طبیعی بدن دارد و اطمینان یافتن از تامین میزان لازم آن برای بدن از اهمیت زیادی برخورداراست.

البته برای مبارزه با فراموشی و کاهش احتمال ابتلا به آن راه های مختلفی وجود دارد که برای نمونه می توان به تغذیه سالم، ورزش منظم و نیز پایین نگاه داشتن وزن و فشار خون اشاره کرد.

 منبع: