دکتر قاضی نوری، از طراحی 10 بسته حمایتی ویژه اصحاب فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: این حمایت‌ها از محل بودجه 5 میلیارد تومانی اختصاص یافته به این ستاد انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سید سپهر قاضی نوری، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صبح امروز (20مرداد) در نشست خبری معرفی این ستاد مهمترین هدف و فعالیت ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز را ورود به عرصه اقتصاد فرهنگ و هنر دانست و گفت: در این راستا 10 بسته حمایتی ویژه اصحاب فرهنگ و هنر طراحی شده است.


وی افزود: حمایت از طراحان در حوزه های مختلف (بسته طراحی)، حمایت از شرکت های صادراتی و نمایشگاه های فروش محصولات ایران در خارج از کشور (بسته صادرات)، حمایت از شرکت هایی که در حوزه برندسازی محصولات صنایع دستی فعالیت کنند (بسته برندینگ) و حمایت از ثبت اصالت فرهنگی استادان حوزه فرهنگ و هنر (بسته اصالت فرهنگی) از جمله بسته های حمایتی تعریف شده ویژه اصحاب این حوزه است.

 

ایجاد برند بین المللی


دکتر قاضی نوری به نتیجه مورد انتظار معاونت در بسته های حمایتی تعریف شده اشاره و تصریح کرد: در بسته های فوق به ترتیب ایجاد تحرک ملموس در خصوص طراحی به خصوص در حوزه مد و لباس با معیارهای فرهنگی ایرانی - اسلامی، حمایت از طرح های دانش بنیان، ایجاد تحرک صادراتی در حوزه محصولات فرهنگی، ایجاد برند بین المللی معتبر در مدت 12 تا 24 ماه و نتیجه ثبت نهایی مورد انتظار است.


وی از تعریف بسته نوآوران یک و دو در این بسته حمایتی خبر داد و گفت: توسعه فناوری و تولید مواد اولیه مورد نیاز و اشتغال از جمله نتایج مورد انتظار معاونت در بسته های حمایت از نوآوان و فناوران در عرضه های مختلف (بسته نوآوران-1) و حمایت از تولید مواد اولیه مورد نیاز (بسته نوآوران-2) است.


به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، در بسته نوسازی (حمایت از نوسازی کارگاه ها) و لیزینگ محصولات ستاد نرم (بسته توسعه بازار) به ترتیب بهبود کیفی، بهبود شرایط محیطی و فنی کارگاه ها و تقویت بازار و حفظ و توسعه اشتغال مورد انتظار است.


بسته حمایت از ارتقاء کیفی خدمات و محصولات


وی به بسته حمایت از ارتقاء کیفی خدمات و محصولات (بسته استانداردسازی) اشاره کرد و افزود: در این بسته حمایتی تعریف شده ارتقای کیفیت، شناسنامه دار کردن محصولات و خدمات، بکارگیری استانداردهای روز دنیا در تولید و ساخت و ایجاد سیستم-های تضمین کیفی مورد انتظار است از این رو ستاد می کوشد تا با ارایه وام کم بهره یا قرض الحسنه به این مهم دست یابد.


دکتر قاضی نوری از اختصاص تسهیلات 12 میلیون تومانی در حمایت از پایان نامه های دکترا و 6 میلیون تومانی در حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد در زمینه بکارگیری روش های علمی روز دنیا و مفاهیم مدیریت تکنولوژی در زمینه ساخت و تولید صنایع دستی و صنایع فرهنگی (بسته تولید علم) خبر داد.


وی خاطرنشان کرد: امسال بودجه اختصاص یافته به این ستاد مبلغ 5 میلیارد تومان است که با توجه به سرفصل ها و الگو های شناسایی شده هزینه می شود.

 

ارائه 50 ایده به ستاد

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی با بیان اهمیت دانش بنیان کردن فناوری های این حوزه گفت: هم اکنون درحوزه فعالیت هایی چون نوشت افزار، بازی های رایانه ای، اسباب بازی، تجهیزات و طراحی شرکت های دانش بنیان امکان تشکیل دارند.


به گفته وی از آغاز فعالیت این ستاد در دولت جدید تا کنون 50 ایده و عنوان به ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز ارایه شده است که از این تعداد 15 طرح به دبیرخانه ستاد ارسال شده و بیش از 10 طرح تایید اولیه را گرفته اند.


دکتر قاضی نوری در تشریح طرح های دریافتی اذعان کرد: با تقسیم بندی انجام شده از تعداد طرح های مورد تایید سه طرح در حوزه صادرات، 5 طرح در حوزه صنایع دستی، سه طرح در حوزه بازی های رایانه ای و یک طرح در حوزه نوشت افزار جا گرفته است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی از حمایت این ستاد در زمینه تنظیم و نوشتن طرح تجاری برای طرح های تایید شده خبر داد و یادآور شد: این حمایت ها هم به صورت مادی و هم معنوی اعمال می شود.

 

تولید انبوه اسباب بازی بومی


وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر کارهای انجام شده در مورد حمایت از ساخت اسباب بازی بومی گفت: هم اکنون سند بالای دست ما ویژه این مبحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است و امیدواریم به زودی شاهد تولید انبوه و صادرات اسباب بازی داخلی به خارج از کشور باشیم.


دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی با بیان اینکه محصولات صنایع دستی کشور ما قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارد، گفت: اگر امروزه این محصولات برندینگ و معرفی نشده نتیجه کم کاری خودمان است و گرنه اصالت و کیفیت محصولات ما قابل رقابت با محصولات خارجی است.


وی تصریح کرد: اگر رسانه های کشور به عرصه معرفی توسعه فناوری های نرم و هویت ساز ورود پیدا کنند بسیاری از مشکلات پیش روی این ستاد حل و به تبع آن اصحاب فرهنگ و هنر حل می شود آن گاه می توانیم اقتصاد فرهنگ و هنر را پویا کنیم.
دکتر قاضی نوری حلقه مفقوده تحقق اقتصاد فرهنگ و هنر را عدم توجه به مرحله قبل تولید (طراحی) و بعد از تولید محصول (بازاریابی) دانست و اذعان کرد: متاسفانه نگاه اشتباه به چرخه تولید موجب شده که تمامی بودجه ها و هزینه ها در این مرحله انباشت شود.


امضای تفاهمنامه سه جانبه


دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی از امضای تفاهم نامه سه جانبه میان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با مراکز رشد دانشگاههای هنر اصفهان و هنر اسلامی تبریز و پار ک های علمی فناوری خبر داد و افزود: پیرو عقد این تفاهم نامه فارغ التحصیلان رشته هنر و صاحبان ایده می توانند با مراجعه به این مراکز از حمایت های اولیه برای تجاری سازی ایده های خود بهره بگیرند.


وی با ابراز تاسف از کمبود نیروی متخصص در حوزه فرهنگ و هنر به وجود تنها یک عضو هیئت علمی در این حوزه اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکل بر آنیم تا رشته های دانشگاهی مرتبط با هنر و فرهنگ را در میان رشته های دانشگاهی مقطع دکترا و کارشناسی ارشد وارد کنیم.