شاید شما هم بارها به این فکر افتادید که چگونه می توان سهم کوچکی در پروژه های بزرگ علمی یا کشف های ارزشمند داشت!

در سال های نه چندان دور زمانی که اینترنت هنوز اینقدر فراگیر نشده بود و کاربران زیادی نداشت،شاید تصور اینکه در منزل خود بنشینید و در پیشرفت یک کشف بزرگ شریک باشید رویایی دست نیافتنی به نظر می رسید ولی امروزه تکنولوژی، پنجره جدیدی روی ما گشوده است،در هر ساعت از شبانه روز و در هر کجا که باشید قادر هستید عضو کوچکی از یک پروژه ارزشمند و بزرگ باشید.

علوم شهروندی حلقه اتصال شهروندان مشتاق علم و دانشمندان بزرگ و پروژه های عظیم است.در سالهای اخیر به علت پیشرفت بدون وقفه تکنولوژی شاهد بدست آمدن حجم زیادی داده خام در زمینه های مختلف بودیم،این داده ها توسط ابزارهای مختلف نظیر ماهواره ها و رادیوتلسکوپ ها و......تهیه می شوند و حامل اطلاعات بسیار مهمی هستند .

بعد از تعیین هدف و جمع آوری داده ها نوبت به ایفای نقش افرادی می رسد که داوطلب تحلیل این داده ها هستند.تحلیل این حجم عظیم از داده ها توسط یک گروه محدود و خاص کاری بسیار دشوار و تا حدودی غیر ممکن است و نیازمند ابر رایانه های قدرتمند است،به همین دلیل داده ها به بسته های کوچک تقسیم می شوند تا هر فرد علاقه مند بتواند با دریافت یک بسته کوچک و تحلیل آن نقش بزرگی را در پیش بردن طرح ایفا کند.

تحلیل این داده ها به هیچ وجه کار سخت و پیچیده ای نیست و نیاز به امکانات خاصی ندارد فقط کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید و نرم افزار مورد نظر را که حجم زیادی هم ندارد دریافت و روی رایانه خود نصب کنید. سپس بسته اطلاعاتی را دریافت کنید و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهید . نرم افزار  بلافاصله شروع به تحلیل داده ها میکند و در صورتی که در این روند به مورد غیر عادی یا مشکوکی برخورد کرد از طریق اینترنت به سیستم اصلی متصل می شود و اقدامات بعدی و بررسی های بیشتر توسط متخصصان طرح انجام می شود.چه بسا شما کاشف یک موضوع مهم باشید!

البته این شاخه از علوم شهروندی انواع مختلفی دارد مثلا در بعضی از پروژه ها کاربر باید دستورالعمل خاصی را قبل از شروع طرح بخواند و طبق آن پیش برود و وقت و دقت بیشتری را برای تحلیل داده ها صرف کند یا در بعضی از طرح ها شما با تحلیل داده های ماهواره ای در یک آمارگیری عظیم شرکت می کنید .

یکی از جدید ترین طرح هایی که به عنوان علوم شهروندی مطرح شده است طرح "کِلپKelp "است.

در این طرح شما را به یافتن اطلاعات و آماری در مورد جنگل های شناور کلپ کمک می کنید. دانشمندان و محققان به کمک شما نیاز دارند تا بفهمند این جنگل ها چگونه رشد می کنند و در طول زمان به چه شکلی تغییر حالت می دهند،کلپ در بخش عظیمی از آب های ساحلی جهان یافت می شود و نقش بسیار مهمی در زندگی ساکنین دریا دارد.این جنگل ها آنقدر بزرگ هستند که می توان آنها را از فضا رویت کرد!

اکنون درخواست محققان از شما این است که به عکس های گرفته شده توسط ماهواره ها نگاه کنید و جنگل های کلپ را روی آن نشانه گذاری کنید.این اطلاعات به دانشمندان کمک می کند تا تاریخچه جنگل های عظیم کلپ را در سرتاسر جهان کشف کنند،کشف و شناخت این جنگل ها در ارتباط مستقیم با جانداران و جلبک هایی هستند که در کف دریا زندگی می کنند وامروزه دسترسی به آنها تنها از طریق غواصی و لایروبی امکان پذیر است. به همین دلیل اطلاعات بشر از بسیاری از گونه محدود است.

 بررسی کلپ مهم است چون شناخت بیشتر جنگل های کلپ می تواند در بالا بردن دانش ما در مورد گونه های وابسته به این نوع اکوسیستم موثر باشد ، علاوه بر این کلپ یک گونه اساسی و بنیادی به شمار می رود که در حال حاضر 25% از اکوسیستم ساحلی جهان را تشکیل می دهد و منبع غذایی برای بسیاری از ساکنین دریا از میگو های کوچک گرفته تا ماهی های بزرگ به شمار می رود،همچنین کلپ مکانی است برای زندگی و پنهان شدن بسیاری از ماهی ها و موجودات آبزی.

جنگل های کلپ باعث تعدیل شدت رفت و برگشت امواج ساحلی می شوند و موادی را فراهم می کند که در زندگی ما کاربردی زیادی دارند،از این مواد در مواردی نظیر تولید لوازم آرایش یا حتی بستنی استفاده می شود.

از دست دادن این جنگل ها عواقب جبران ناپذیری برای سلامتی و همچنین اکوسیستم دریایی به همراه خواهد داشت.

برای مشارکت در این طرح میتوانید به آدرس زیر مراجعه کنید و پس از ثبت نام طبق دستورالعمل قدم به قدم پیش بروید.

 http://www.floatingforests.org