محققان ژاپنی مطالعه‌ای را برای تشخیص 13 نوع سرطان مختلف از جمله معده، مری، ریه، کبد، صفرا، پانکراس و روده بزرگ با هزینه ای بیش از 7.9 میلیارد یوان آغاز کرده‌اند که می‌تواند برای پیش‌بینی و پیشگیری از سرطان سودمند باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان ژاپنی در حال تحقیق و بررسی بر آزمایشی هستند که با استفاده از آن می توان بیش از 13 نوع سرطان مختلف را تشخیص داد. مرکز ملی سرطان ژاپن در گزارشی اعلام کرد: "محققان ژاپنی در حال مطالعه پروژه ای با هزینه ای بیش از 7.9 میلیارد یوان (57 میلیون یورو) هستند که حدودا 5 سال به طول خواهد انجامید اما با کمک این آزمایش خون ساده می توان بیش از سیزده نوع سرطان از جمله سرطان سینه، معده، مری، ریه، کبد، صفرا، پانکراس، روده بزرگ، تخمدان، پروستات و مثانه را تشخیص داد. این آزمایش ساده می تواند برای تشخیص و همینطور پیش بینی بیماری آلزایمر نیز موثر باشد.

محققان از نمونه های پلاسمای خون برای آشکار سازی تغییر در یک مولکول کوچک اسید ریبونوکلئیک (میکرو RNA) خاص که اغلب دارای مقادیر بالاتری در بیماران مشکوک به سرطان هستند، استفاده کردند. بیش از 2500 گونه مولکول در بدن انسان شناسایی شده اند که به عنوان نشانگر برای تشخیص انواع مختلف سرطان ها کاربرد دارند. این روش جدید نه تنها می تواند به تشخیص حتمی سرطان کمک کند بلکه می توان سریعتر به تشخیص سرطان نیز پی برد زیرا تشخیص زودهنگام سرطان ها باعث نجات بیماران می شود.

بسیاری از محققان اروپا و امریکا به نقش اسید ریبونوکلئیک (میکروRNA) در تشخیص سرطان ها پی برده بودند اما اکنون محققان ژاپنی با استفاده از این موکول می توانند بیش از سیزده سرطان را شناسایی کنند.

"تومومیتسو هوتا"، یکی از روسای این مرکز تحقیقاتی می گوید:" 65 هزار بیمار سرطانی در این پروژه مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این پروژه تحقیقاتی می تواند برای بیماران مشکوک یا افرادی که حتی فکر نمی کنند به سرطان مبتلا باشند، راهگشا باشد زیرا تنها با یک آزمایش ساده می توان از ابتلا به این بیماری آگاه شد. این پروژه می تواند به افزایش میزان سال های زندگی بیماران و همینطور پیش بینی و پیش گیری از سرطان سودمند باشد."