مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از وجود 42 میلیون کاربر اینترنت در ایران خبر داد و گفت: بر اساس اعلام اتحادیه جهانی مخابرات، تولید ناخالص داخلی ما از فناوری اطلاعات معادل 4 هزار و 777 دلار برآورد شده است و این در حالی است که این رقم در کشورهای منطقه 4 تا 10 برابر محاسبه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمود خسروی در مراسم بهره برداری از بیش از 500 پروژه زیرساخت ارتباطی کشور همزمان با هفته دولت، اظهار داشت: امروزه روند رشد خدمات در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا با حذف سکون به سمت تحرک پیش می‌رود بر این اساس توسعه خدمات فناوری های مبتنی بر موبایل و اینترنت روز به روز گسترش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد، فضای رقابتی کسب و کارها در بهره مندی از ابزارهای فناوری اطلاعات بسیار تقویت شده است، گفت: سهم سرانه درآمد ملی از محل فناوری اطلاعات در بسیاری از کشورها سهم بسزایی است؛ بر اساس اعلام اتحادیه جهانی مخابرات در ایران با 42 میلیون کاربر اینترنت، تولید ناخالص داخلی معادل 4 هزار و 777 دلار برآورد شده است و این در حالی است که برای کشورهای پیشرفته این عدد تا 10 برابر و در کشورهای منطقه بین 4 تا 10 برابر محاسبه شده است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به سرعت رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: این رشد نه تنها در حجم به کارگیری محصولات و تکنولوژی های روز دنیا بلکه در رشد بومی سازی تکنولوژی، نوآوری و تولید محتوای ایرانی اسلامی نیز می تواند رویکرد مثبتی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه تنها 3.7 درصد از کاربران اینترنت در حوزه خاورمیانه قرار دارند، خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در جایگاهی برتر در منطقه خاورمیانه نخستین گام است که بر این اساس اجرای مسیرهای فیبرنوری به عنوان زیرساخت اصلی شبکه ارتباطی کشور می تواند مقدمه ای برای رسیدن به این هدف باشد.

خسروی با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک ایران و گستردگی کشور از شمال به جنوب و شرق به غرب، گفت: امروز شاهد افتتاح بسیاری از مسیرهای شبکه فیبر در استان های مختلف کشور هستیم که بالغ بر 4 هزار و 900 کیلومتر فیبر نوری با سرمایه گذاری 2 هزار و 200 میلیارد ریال بهره برداری می‌شود. همچنین در بخش توسعه ظرفیت شبکه دیتا و تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات به ظرفیت حدود هزار و 200 گیگابیت بر ثانیه رسیده ایم.

وی افتتاح دروازه بین المللی اینترنت در شیراز را در هفته جاری با ظرفیت بالغ بر 10 گیگابیت بر ثانیه از دیگر برنامه های مدنظر عنوان کرد و گفت: در این بخش بالغ بر 160 میلیارد ریال در جهت تامین پهنای باند اینترنت در کشور سرمایه گذاری شده است.

خسروی با بیان اینکه تهدیدات سایبری جز 5 تهدید پرریسک جهانی در کنار تهدیداتی همچون تهدید هسته ای و کم آبی قرار دارد، گفت: در این راستا مرکز عملیات امنیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور پس از 4 سال و با سرمایه گذاری بالغ بر 170 میلیارد ریال امروز به بهره برداری رسید.