دکتر رامین گلستانیان فیزیکدان برجسته ایرانی، جایزه جهانی "اُلوِک" (Holweck) فیزیک در سال 2014 را از آن خود کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رامین گلستانیان فارغ التحصیل دکتری از دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان جایزه Holweck فیزیک 2014 را از انجمن های فیزیک بریتانیا و فرانسه از آن خود کرد.

طبق اعلام انجمن‌های فیزیک بریتانیا و فرانسه، این نشان به دلیل "نقش پیش‌تاز رامین گلستانیان در زمینه مواد نرم فعال و به خصوص شناگران میکروسکوپی و ذرات کولوییدی فعال" به او اعطا می شود.

این جایزه از سال 1945 به صورت مشترک توسط انجمن‌های فیزیک فرانسه و انگلستان به فیزیکدانانی که طی 10 سال قبل از دریافت جایزه کاری برجسته در زمینه فیزیک انجام داده باشند اهدا می‌شود.این نشان که جایزه نقدی نیز به همراه دارد، یکی از چهار مدالی است که این دو انجمن به فیزیکدانان مستقر در انگلستان اعطا می کنند.

نام این جایزه برگرفته از اسم "فرنارد الوک" است که مدیریت آزمایشگاه کوری را برعهده داشت و در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم شکنجه و کشته شد.

رامین گلستانی کارشناسی فیزیک خود را از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد خود را نیز از دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان کسب کرده است. وی بعد از فارغ التحصیلی به کادر هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان پیوست اما پس از مدتی به دانشگاه آکسفورد انگلستان رفت. 

گلستانیان درباره فعالیت های خود به همراه یک گروه پژوهشی توضیح داده است: «فعالیت های پژوهشی گروه ما در مسائل مختلف در منطقه به طور کلی بر ماده چگال نرم متمرکز شده است. هدف ما برای درک خواص فیزیکی و ساختاری هر دو مصنوعی و ماده نرم بیولوژیکی، با توجه به ساختار و آنتروپی کشش، تعاملات الکترواستاتیک، نیروهای پراکندگی، هیدرودینامیک، و نوسانات تعادل و عدم تعادل است.» 

وی افزوده است: «این مطالعات با استفاده از انواع ابزار نظری اعم از ابزار تحلیلی به پویایی براونی و شبیه سازی های دینامیک مولکولی انجام شده است. ما همچنین درباره اینکه چه کارهایی در مقیاس نانو برای ماشین آلات است که می تواند کارهای مکانیکی مفید انجام و تجزیه و تحلیل امکان سنجی ارائه کند، طرح هایی پیشنهاد کرده ایم.»

دکتر گلستانیان اردیبهشت ماه 1386، در چهاردهمین کنفرانس بهاره فیزیک به میزبانی پژوهشگاه دانش های بنیادی با موضوع «حرکت کلوئیدهای باردار در اثر اعمال گرادایان دما» و همکاری سیدنادر رسولی از مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان ارائه کرد که با استقبال قابل توجه پژوهشگران عرصه فیزیک همراه بود. وی از دانشگاه شفیلد انگلستان در این کنفرانس حاضر شده بود. 

نشان "اُلوک" (Holweck) روز 27 اوت (چهارشنبه 5 شهریورماه) در مراسمی در فرانسه به وی اهدا خواهد شد.