سیستم اندازه گیری طول کانال ران توسط محققان ایرانی در پارک علم و فناوری گیلان ساخته شد این دستگاه برای بیمارانی که دچار پارگی صلیبی پا می شوند به کار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پیمان دهقانی راد - ایده  پرداز سیستم اندازه گیری طول کانال ران گفت: این سیستم برای اولین بار در کشور توسط یک شرکت دانش بنیان در گیلان ساخته شده است.

وی عنوان کرد: جایگزینی رباط پاره شده ران پا، نیازمند دستگاهی محکم است که سیستم اندازه گیری طول ران به صورت دقیق و با قابلیت بالایی می تواند طول ران را اندازه گیری کند.

وی با بیان اینکه سیستم اندازه گیری طول کانال ران برای افرادی که دچار پارگی صلیبی پا شده اند به کار می رود، افزود: پارگی رباط صلیبی زانو و ران بیشتر برای فوتبالیست ها اتفاق می افتد که توسط این دستگاه عمل جراحی دقیق و به صورت آسان توسط جراح صورت می گیرد.

دهقانی راد با بیان اینکه در روش قدیمی برای جراحی ترمیم پارگی صلیبی ران پا،اندازه گیری رندمی است، اظهار داشت: به دلیل آنکه آناتومی افراد با یکدیگر متفاوت است و جراح ارتوپد، اندازه دقیق و ثابت از ران فرد ندارد، برای اندازه گیری دقیق طول ران، سرمته ای مندرج با قطر 4.5 سانتیمتر داخل پای بیمار کرده و اندازه ران را مشخص می کند.

وی در ادامه توضیح داد: اکنون برای جایگزینی رباط پاره شده ران پا، جراح بدون اینکه از اندازه طول ران پای بیمارآگاهی داشته باشد سرمته را به پای بیمار وارد می کند ولی با استفاده از سیستم اندازه گیری ران پا، عمل سوراخ کردن ران پای بیمار با آگاهی از اندازه طول پا صورت می گیرد.

ایده پرداز اندازه گیری طول کانال ران یادآورشد: اکنون نمونه آزمایشگاهی دستگاه اندازه گیری طول کانال ران با قیمت یک میلیون تومان ساخته شده است.