فرآیند تجاری‌سازی دانش و عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان تحت تاثیر انکارناپذیر سرمایه‌گذاران خطرپذیر است. همانگونه که بودن‌شان مانند یک شتاب‌دهنده این فضا را تقویت می‌کند، در فقدان چنین نهادهایی، حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان با کندی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمید نوروزی، مدیرعامل شرکت رایابین مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درباره عوامل موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: عوامل متعددی می تواند موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت را رقم بزند، اما شاید یکی از اصلی ترین آنها را بتوان داشتن یک واحد تحقیق و توسعه با تمام مشخصات آن دانست. واحدی که با در نظر گرفتن تقاضای بازار و مخاطبان شرکت، وظیفه تحقیقات توسعه ای، نشر ایده‌های نو و در نهایت ایجاد محصول جدید و یا ارتقاء محصولات قبلی در جهت تقویت مزیت‌های رقابتی شرکت را برعهده دارد. یکی دیگر از عوامل موفقیت، فرآیند تجاری سازی است که این فرآیند بطورتقریبی در تمام شرکت ها در حال انجام است. اما شرکتی موفق تر است که این فرآیند را سریع تر، کم هزینه تر و کامل تر طی کند.


وی با اشاره به نقش اعضای هیئت علمی در به ثمر رسیدن فعالیت های دانش بنیان افزود: به اعتقاد من اعضای هیئت علمی نباید هیچ محدودیتی برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و یا فعالیت در آن‌ها داشته باشد، چرا که یکی از اهداف ایجاد این شرکت‌ها پژوهش‌ و کارهای تحقیقاتی است که توسط محققان و اساتید انجام می‌شود. همچنین این امر برای جلوگیری از فرار مغزها و تولید ثروت بسیار موثری است، اما این مسئله هنوز فرهنگ نشده و باید در دانشگاه‌ها این موضوع پیگیری شود. بحث اینست که دانشگاه ها باید آن طرف دیگر کار را نیز ببینند که این خدمات به صورت کلان است و این مورد می تواند گره ای از مشکل این مملکت باز بکند. 


نوروزی همچنین عنوان کرد: حمایت های صحیح دولت می تواند نجات دهنده شرکت های دانش بنیان باشد، حمایت هایی همچون در اولویت قرار دادن خریدهای بخش دولتی و بخش های عمومی از شرکت های دانش بنیان که می تواند برای آنها بازار اولیه ایجاد و پایه‌هایشان را محکم کند.


عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درباره گرایش سرمایه گذاران برای فعالیت در این حوزه گفت: سرمایه گذار معمولا در هنگام سرمایه گذاری به دنبال چیزی می رود که آزمون خود را پس داده باشد، اما این که بیاید و روی یک تکنولوژی جدید که هیچ سررشته ای از آن ندارد یا روی یک شرکت کوچکی که مدعی سرمایه گذاری بکند زیاد معقول به نظر نمی رسد و بنده بعید می دانم که بتوان چنین کسی را پیدا کرد. 


وی افزود: فرآیند تجاری سازی دانش و عملکرد شرکت‌های دانش بنیان تحت تاثیر انکارناپذیر سرمایه گذاران مخاطره پذیر است. همانگونه که بودن شان مانند یک شتاب دهنده این فضا را تقویت می کند، در فقدان چنین نهادهایی اقتصاد دانش بنیان و بطور خاص شرکت های دانش بنیان با کندی و رخوت روبرو خواهند شد.


نوروزی درباره مشکلات شرکت های دانش بنیان در عرصه تولید بیان کرد: ما قوانین را بطور مطلوب، بومی می کنیم، اما متاسفانه اجرای آن کند است. کافی است که ریاست جمهوری با درایت خود، زمینه را در سازمان‌ها و وزارتخانه های خود فراهم کند. این کار نیاز به یک بخشنامه از جانب ایشان به تمام زیردستان و وزارتخانه ها دارد که اعلام کنند از این به بعد سازمان ها و نهادها و ... ملزم هستند محصولات مورد نیاز خود را از شرکت های دانش بنیان و محصولات داخلی تهیه کنند مگر این که به طور مستند ثابت شود، این محصول در داخل وجود ندارد. 


این فعال عرصه تجاری سازی مهمترین مشکل فعلی شرکت های دانش بنیان در اختیار نداشتن واقعی بازار دانست و افزود: با وجود اینکه این شرکت ها توان خوبی در حل بسیاری از مشکلات صنایع دارند اما آن گونه که باید بازار در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال محصولاتی را که ما ارائه کرده ایم محصولات جدیدی هستند و نیاز به معرفی شدن و ایجاد احساس نیاز و اعتماد در بین مشتری دارند. یک قسمت مهم این قضایا هم منابع مالی وحمایت های معنوی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی درباره وضعیت بازاریابی برای محصولات این شرکت توضیح داد: محصولات دانش بنیان جهت ورود به بازارهای داخلی و خارجی نیاز به بازاریابی و تبلیغات بیشتری برای آشنا کردن مشتریان و ایجاد احساس نیاز و اعتماد در بین آن‌ها دارد. ما از ابتدای کار و طی 8 سال با استفاده از سرمایه خود سعی کردیم ایده را به فرایند والگوریتم را به محصول اولیه تبدیل ودر پایان، سیستم سخت افزاری کنار آن قرار داده و پروتوتایپ اولیه ایجاد کنیم که در این میان، نمونه آزمایشگاهی اولیه تولید شد. در نهایت باید کار ما به پایان رسید و طرف قراردادی پیدا ‌شد که تقسیم وظایف صورت بگیرد و ما به کار علمی و تحقیقاتی خود ادامه دهیم. اما متاسفانه وظیفه بازاریابی هم بر دوش خود ما افتاد و اکنون 3 سالی است که جلسات مارکتینگ برگزار می‌کنیم و بنده که یک محقق هستم اطلاعات خود را از یک بازاریاب حرفه ای بیشتر شده و دوره های بازاریابی را نیز سپری کرده ام، مبحثی که نباید یک محقق وارد آن شود.