در سال های اخیر، کشورهای مختلف در حالی به سمت استفاده از انرژی های بادی و هسته ای قدم برداشته اند که برخی از کشورها مانند چین رتبه قابل توجهی در تولید انرژی های پاک را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پس از جنگ جهانی اول، رقابت برای ذخیره منابع نفت خرید یا فروش بین کشورهای مختلف دنیا درگرفت. در آن زمان کشورهایی مانند عربستان سعودی که دارای منابع گسترده ای از نفت بودند فروش منابع ملی خود را آغاز کردند اما با وجود افزایش و کاهش قیمت جهانی نفت و تاثیر آن بر قیمت سایر کالاها و اقتصاد جهانی، دولتمردان را بر آن داشت تا برای تامین انرژی کشورهایشان به راه های دیگری روی آورده و اقتصادی بدون نفت را متصور شوند.

انرژی هسته ای، بادی، خورشیدی از انواع انرژی های سبز و تجدیدپذیر بودند. انرژی هسته ای، یکی از انرژی های است که در دهه های اخیر با استقبال چشمگیر کشورهای مختلف مواجه شده است. بسیاری از کشورها از جمله فرانسه و آلمان انرژی برق خود را با کمک نیروگاه های هسته ای تامین می کنند. انرژی بادی، یکی دیگر از انرژی های پاکی است که مورد توجه کشورهایی مانند دانمارک، پرتغال، اسپانیا و ایرلند قرار گرفته و درصد تولید برق بادی قابل توجهی را در جهان به خود اختصاص داده اند.

* چین و سلطه بر تولید انرژی های بادی

چین، یکی دیگر از کشورهایی است که از انرژی بادی و هسته ای برای تامین انرژی مورد نیاز خود بهره مند می شود. مقامات چینی در ساخت و بهره برداری از هر دو انرژی (بادی و هسته ای) با شتاب قابل توجهی پیش می روند. بنا به گزارش شورای انرژی جهانی باد (GWEC)، چین در سال 2013 میلادی بیش از 16 گیگاوات برق تولید کرده است. در حال حاضر، ظرفیت تولید برقی بادی چین در حدود 75 گیگاوات GW است و پیش بینی می شود این رقم در سال 2020 میلادی به 200 گیگاوات افزایش پیدا کند.

این کشور سهم بزرگی از تولید انرژی های بادی در میان کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده و بنا به گفته های مقامات چینی، تعداد توربین های بادی چین در شش سال آینده به رقمی بیش از دو برابر تعداد فعلی افزایش می یابد. "شین جیانگ"، یکی از شهرهای چینی است که سهم به سزایی در تولید انرژی بادی را به خود اختصاص داده است. در نمودار زیر ده کشور برتر و تولید کننده انرژی بادی به تصویر کشیده اند که چین در رتبه اول این تقسیم بندی قرار گرفته است.

 


 

"پائولو فرانکل" از آژانس بین المللی انرژی معتقد است که تحولات عظیم انرژی های بادی در چین می تواند با کاهش قیمت جهانی آن مواجه شود تا صادرات تولیدات انرژی چین به کشورهایی مانند امریکای لاتین، کشورهای آسیایی و افریقا افزایش پیدا کند. این موضوع در حالی مطرح می شود که اولین کشور تولید کننده برق بادی (چین) از تولید انرژی هسته ای نیز باز نمانده و در این مسیر پیش رفته است.

آمارها نشان می دهد که این کشور در حدود 17نیروگاه برق هسته ای فعال داشته و تولید برق خود را از این نیروگاه ها از دو درصد در یک دهه قبل به حدود سه درصد رسانده است. مقامات این کشور معتقدند، ساخت نیروگاه های برق هسته ای در مناطق ساحلی این کشور نیز تسریع پیدا خواهد کرد اما پس از وقوع حوادث فوکوشیما در ژاپن، دولتمردان بیش از پیش به تامین امنیت نیروگاه ها توجه می کنند.

از سال 2014 میلادی و به مرور زمان تمام کشورها به سمت انرژی های تجدیدپذیری مانند انرژی خورشیدی، بادی و .. خواهند رفت تا علاوه بر اینکه از محیط زیست سالم تری برخوردار شوند، از نابودی یا خطرات نیروگاه های هسته ای نیز در امان باشند.

هند، رتبه چهارم تولید انرژی بادی در جهان را به خود اختصاص داده است. اما این کشور از پتانسیل بیشتری برای تولید انرژی برخوردار است زیرا مقامات هندی معتقدند، بسیاری از مناطق این کشور قابلیت نصب توربین های بادی و بهره بری از انرژی بادی را دارا هستند اما هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده اند.
در سال های اخیر،هند بیش از پیش به استفاده از انرژی هسته ای روی آورده تا آنجا که در ماه گذشته، خواستار استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای شد و به گروه تامین کنندگان انرژی هسته ای پیوست. مقامات هسته‌ ای هند به عنوان یکی از اعضای گروه کشورهای هسته‌ ای آمادگی خود را برای همکاری با آژانس در زمینه بازدید کامل از نیروگاه هسته‌ ای کشورشان اعلام کردند.
 

نمودار ظرفیت انرژی هسته ای هند از سال 1969 تا سال 2011 میلادی


 

سناریو و تئوری خودکفایی کشورهای دنیا از صنعت نفت در حالی مطرح می شود که سوئد به عنوان یکی از پیشگامان و از سال های گذشته، تئوری خودکفایی و حذف نفت از کشور خود را استارت زده بود. گاردین در این باره می نویسد:"کارشناسان اقتصادی سوئد معتقدند که دیر یا زود کشورهای وابسته به صنعت نفت با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم خواهند کرد زیرا قیمت نفت با توجه به کاهش تولید و استخراج در خلیج فارس افزایش خواهد یافت. در نتیجه، کشور سوئد به دنبال راه حلی است تا مشکلات اقتصادی جدیدی را در سال های آتی تجربه نکرده و نیاز خود به نفت را به مرور کاهش داده و انرژی های تجدیدپذیر دیگری را جایگزین نفت کند."

حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک و غیرآلاینده در تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان رو به افزایش است. استفاده از انرژی‌های پاک از جمله انرژی بادی به دلیل نداشتن آلودگی‌های زیست ‌محیطی و تامین بودن امنیت عرضه و نیز ارزان بودن آن مورد توجه قرار گرفته است. فرانسه، کانادا و آلمان نیز از دیگر کشورهایی هستند که به استفاده مضاعف از انرژی های بادی و حذف تدریجی انرژی هسته ای روی آورده اند.

ژاپن پس از واقعه فوکوشیما در حدود یک سوم از نیروگاه های هسته ای خود را غیر فعال کرده و به استفاده از انرژی های بادی روی آورده است اما در لیست ده کشور برتر قرار نگرفته و جایی ندارد. اما استفاده از انرژی هسته ای در صورتی که به تامین امنیت نیروگاه ها دقت و توجه شود، نه تنها بی ضرر است بلکه در تامین سوخت و انرژی نیز بسیار مفید و به صرفه خواهد بود.
 

(نمودار تولید برق هسته ای دنیا در سال های متوالی)