رئیس اداره پرتو های وزارت بهداشت گفت: یکی از پرتوهای مضری که می تواند بیشترین آسیب را به بدن افراد وارد کنند، پرتو های پزشکی زیرمجموعه پرتوهای مصنوعی هستند پرتوهای مصنوعی تنها 20 درصد پرتوها را تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی گورانی  گفت: پرتوها شکلی از انرژی هستند که قابل حس و لمس نیستند و این عدم حس و لمس از دلایل کم توجهی های ما نسبت به این پرتو ها شده است.

وی با بیان اینکه پرتوها عامل اثر و حرکت هستند، عنوان کرد: اگر افراد بیش از حد در معرض پرتوها قرار گیرند، بدنشان را تحت تاثیر قرار داده و در صورت عدم خروج این پرتو ها از بدن انسان آسیب های زیادی به فرد وارد می شود.

رئیس اداره پرتو های وزارت بهداشت اظهار داشت: آسیب های وارده از طریق پرتوها به بدن بستگی به نوع پرتو و مدت زمانی دارد که به بدن می تابد.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد پرتو ها، پرتوهای طبیعی و تنها بیست درصد از پرتوهای موجود در زمین پرتوهای مصنوعی هستند، یادآور شد: عمده ترین و بیشترین آسیب وارده از طریق پرتوها به افراد از پرتوهای طبیعی است که این پرتوها شامل پرتوهای گاز رادون و فرابنفش خورشیدی هستند.

وی افزود: گاز رادون از زمین بیرون می آید و اثرات مخربی از جمله سرطان ریه را برروی انسان دارد.

گورانی با اشاره به اینکه پرتوهای پزشکی از پرتو های مصنوعی هستند که این پرتوهاساخته دست بشر هستند، خاطر نشان کرد: پرتو های پزشکی آن دسته پرتو هایی هستند که در تشخیص و درمان بیماری ها در زمینه سی تی اسکن، رادیولوژی، ام آر آی، رادیوتراپی و غیره به کار می روند که باید به صورت جدی به پرتو های پزشکی توجه کنیم.

وی اذعان کرد: بیش از 50 درصد پرتوگیری های مصنوعی از پرتوهای پزشکی هستند که آسیب این پرتوها به افراد بیشتر از پرتوهای دیگر مصنوعی است که در مقابل، بی توجهی ما نسبت به این پرتوها افزایش پیدا کرده است.

وی دلیل آسیب پذیری انسانها از پرتو ها را عدم حس ساطع شدن این پرتوها دانست که آسیب پذیری افراد را بالا برده است.

گورانی خاطرنشان کرد: آشکارسازی و اندازه گیری پرتوها باید در هر مکانی وجود داشته باشد و توسط یک سیستمی بتوانیم هر پرتویی را شناسایی و اندازه گیری کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: پیشنهاد داریم که به صورت کلی طرح موضوع کنیم و جداگانه به هریک از پرتوها بپردازیم چراکه هریک از پرتوها کابردهای متفاوتی دارند تا نکاتی راجه به پرتوها برای مسئولین و مردم مشخص گردد.

گورانی گفت:مسئله پرتوها در کشور جدید نیست ولی باید در جهت کاهش آسیب به افراد تلاش هایی داشته باشیم.