دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا سیستم تحویل دارویی جدیدی طراحی کرده‌اند که از زنان در مقابل عفونت‌های مقاربتی مانند ایدز محافظت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شیاف واژینال نیمه‌نرم جدید از نوعی جلبک دریایی ساخته شده و حامل داروی ضد ویروسی Tenofovir است. این جلبک از ماده غذایی کاراگینان مشتق شده است.

به گفته «تورال زاوری» از دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، ترکیبات میکروب‌کش‌ها که به صورت واژینال یا مقعدی مصرف می‌شوند، شیوه‌ای برای کندکردن شیوع ویروس ایدز هستند. این ترکیبات حاوی عوامل ممانعت‌کننده از انتقال اچ‌آی‌وی و دیگر ویروس‌ها هستند و می‌توان آن‌ها را به عنوان ژل، کرم، فوم، اسفنج، شیاف یا فیلم به داخل واژن تزریق کرد.

در این مطالعه، کاراگینان به ژلاتین ترجیح داده شد زیرا این ماده گیاه‌محور است، در نتیجه خطر عفونت‌های حیوانی وجود ندارد. این ماده همچنین در دماهای بالای نواحی حاره‌ای جهان بادوام‌تر از ژلاتین است.

به عنوان بخشی از این پروژه، «زاوری» آزمایش‌های حسی گسترده‌ای را برای ارزیابی میزان پذیرش شیاف‌های جدید در میان زنان انجام داد. به این سوژه‌ها شیاف‌هایی در اندازه، اشکال و بافت‌های مختلف داده شد و در نهایت مشخص شد زنان استفاده از شیاف را ترجیح دادند. به گفته دانشمندان، دلایل این افراد برای انتخاب‌شان گام مهمی جهت توسعه شیاف جدید به عنوان سیستم تحویل داروی واژینال است.