فوران‌گیر هوشمند با قابلیت نصب بر روی تاج چاه‌های مجهز به تلمبه‌های میله‌ای - مکشی (SRP)، برای نخستین‌بار از سوی کارشناسان شرکت ‌ملی مناطق نفت‌خیز جنوب طراحی و با همکاری یکی از سازندگان داخلی ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمد مهدی زارعی، معاون حفاری مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در مورد دستاورد جدید کارشناسان این شرکت، اظهار کرد: این فوران‌گیر هوشمند در صورت مشاهده هرگونه کاهش و یا افزایش غیرعادی فشار در خطوط بهره‌برداری بدون نیاز به حضور اپراتور، پس از قطع جریان برق ورودی به مجموعه تلمبه در حال عملیات، ابتدا آن را متوقف کرده و سپس دهانه چاه را به صورت اتوماتیک می‌بندد و در نهایت چاه را ایمن می‌کند.

وی افزود: با تجهیز این فوران‌گیر به تسهیلات ابزار دقیق، در صورت نشت گازهای خطرناک و سمی مانند H2S و CO2، از تسهیلات سطحی نصب شده در منطقه، ایمن‌سازی چاه به شکل سیستماتیک امکان‌پذیر خواهد بود.

زارعی، درباره روند به ثمر نشستن این نوآوری گفت: نظارت بر همه مراحل طراحی، ساخت و انجام آزمایش‌های کارگاهی این دستگاه نتیجه دو سال تلاش و پیگیری کارگروه تخصصی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، متشکل از کارشناسان معاونت‌های حفاری و مهندسی نفت، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون و شرکت پیراحفاری ایران است.

وی اظهار کرد: این فوران‌گیر هوشمند پس از گذراندن موفقیت‌آمیز مراحل متعدد فنی و آزمایشی، هم‌اکنون بر روی یکی از چاه‌های میدان نفتی اهواز نصب شده و نتیجه عملکرد آن به طور کامل رضایت‌بخش برآورد می‌شود.

انتهای پیام