قاصدک ها به طور معمول به عنوان معضلی برای باغبانان شناخته می شوند اما اکنون دانشمندان به دنبال ساخت لاستیک تایر خودرو از ریشه این گیاه هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دانشمندان موسسه فرائنهوفر در مونستر آلمان که یک موسسه زیست شناسی مولکولی و بوم شناسی کاربردی است، سرگرم پرورش نوعی قاصدک بومی ویژه قزاقستان هستند که در ریشه اصلی آن مایع شیری رنگ حاوی ذرات لاستیک وجود دارد.

دیرک پروفر، مدیر پروژه در این انستیتو می گوید:یکی از چالش های اصلی پژوهش در مورد قاصدک ها، تولید بوته هایی بود که دارای لاستیک مرغوب تری از نظر اقتصادی باشند. به همین دلیل سال هاست که بر روی پرورش بوته هایی کار کرده ایم که دارای خواص مورد نظر برای تولید لاستیک با ثبات تر و مرغوب تر باشد.

وی ادامه داد:ما در قاصدک ها به دنبال ژن هایی هستیم که بیوسنتز لاستیک دارند و به این ترتیب خواهیم توانست به بوته های جدیدی دست یابیم که به تولید لاستیک های با ثبات تر می انجامد.

محصول طبیعی به دست آمده از این طریق، کیفیتی مانند لاستیک هایی دارند که از کشورهای نیمه گرمسیری وارد می شوند و در ساخت تایر به کار می روند. اما برخلاف لاستیک های معمولی، بوته این لاستیک ها در اروپا بهتر کشت می شوند و رشد می کنند و برداشت آنها نیز با صرفه تر است.

پروفر افزود:ورقه هایی از لاستیک محصول این روش در مقایسه با لاستیک معمولی مورد آزمایش قرار گرفته، اما آزمایش ها نشان داده که هنوز توسعه این صنعت به چند سال وقت نیاز دارد و کار برای مرغوب تر کردن محصول ممکن است از زمان این پروژه نیز فراتر رود تا بتوان اولین تایرهای محصول قاصدک را به بازار عرضه کرد.

اگرچه امید برای جایگزین کردن کامل لاستیک معمولی با این نوع لاستیک امید دوری است، اما حتی آزمایش این جایگزین، موجب خوشحالی بازارها است.

در سنگاپور نیز در یک مزرعه قاصدک، دانشمندان سرگرم نوعی از فنآوری کشت هستند که مدت زمان رشد و هزینه های آنرا کاهش دهد.

سنگاپور در حال حاضر 95 درصد محصولات مورد نیاز خود را وارد می کند و مهندسان در پی توسعه نوعی از فنآوری تابشی هستند که نور لازم را برای پرورش بوته ها فراهم می کند. اجازه و ترویج این نوع کشت در کاهش هزینه ها بسیار موثر خواهد بود.

آلفرد تام، مدیر این پروژه می گوید: لامپ هایی که ما ساخته ایم به نوعی طراحی شده اند که دو شعاع نور از هفت شعاع نور خورشید را که برای فتوسنتز این بوته ها ضروری است تولید می کنند. آنها را نوعی تنظیم و کنترل می کنیم که بهترین کشت ممکن صورت گیرد.

تنظیم لامپ ها به نحوی که طیف مناسب نور برای رشد محصول تولید شود، یکی از راه های کاهش هزینه در کشت است. یک راه دیگر کنترل دستگاه ها در آزمایشگاه به نحوی است که روند رشد بوته ها به زمان کمتری نیاز داشته باشند.

تام افزود:ما با اندازه گیری و کنترل رطوبت خاک و ارزش پ.هاش. آن در مراحل مختلف و نیز با استفاده از آبی که از سیستم تصفیه ویژه عبور می کند، به کیفیت مطلوبی از شراط رشد گیاه دست می یابیم.

به این ترتیب کاربرد فناوری پیشرفته در کشت محصول به این معناست که زمان لازم برای رشد کافی آن می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.