در پژوهشکده زیست فناوری تولید سه داروی نو ترکیب شروع شده که یکی از این دارو ها برای درمان بیماران دچار زوال عصب مانند آلزایمر و ام اس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آذین مهرداد -سرپرست پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت: در پژوهشکده زیست فناوری در تلاش هستیم تا سه داروی تراریخته در زمینه محصولات تراریخته گیاهی تولید کنیم.

وی یکی از تولیدات خود را داروی نوترکیب "کلسی تونین" نام برد و در این خصوص توضیح داد: این دارو، هورمونی است که برای تثبیت کلسیم در استخوان نقش دارد چراکه نتیجه کمبود کلسیم می تواند به پوکی استخوان منجر شود و اخیرا هم در کشور مواجهه با این بیماری به وفور دیده می شود.

مهرداد یادآور شد: تحقیقات برای ساخت داروی نوترکیب کلسی تونین از حدود پنج سال پیش آغاز شده که هنوز به دلیل مشکلاتی به پایان نرسیده، این دارو تولید نشده است.

وی اظهار داشت: در این پژوهشکده بنا داریم تا داروی نو ترکیب MGF  را تولید کنیم. این دارو برای درمان بیمارانی که دچار زوال عصب، مانند آلزایمر و Ms و امثال این بیماری ها هستند به کار برده می شود.

وی با اشاره به اینکه تولید داروی نو ترکیب هنوز در مرحله آزمایشگاهی است، ادامه داد: به نتیجه رساندن مواد دارویی، نیاز به زمان دارد و باید تست های زیادی در زمینه کشت سلول، تست های حیوانی و تست هایی روی انسان به صورت داوطلبانه صورت گیرد تا در زمان مشخصی به نتیجه برسیم.

مهردادگفت: تحقیقات روی MGF یک سال و نیم است که شروع شده است.

وی افزود: طبق آمار وزارت بهداشت، سرطان گردنه رحم در بانوان رو به افزایش است و این سرطان از طریق ویروسی در خانم ها ایجاد می شود، به همین دلیل در پژوهشکده زیست فناورری به انجام تحقیقات و در نهایت تولید واکسنی با همکاری انستیتو پاستور مشغول هستیم.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از این واکسن در برخی از کشورهای اروپایی برای دختران بالای چهارده سال، اجباری است و در ایران، این واکسن جز اقلام وارداتی محسوب می شود به این ترتیب بنا داریم تا این واکسن را تولید کنیم.