یک محقق ایرانی موفق به ساخت کپسول هایی با فشار بالا شد که فشار این کپسول ها از بمب هم قویتر بوده و قابل استفاده خلبانان در مواقع فرود اضطراری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی اکبر حبیبا- محقق شرکت دانش بنیان پارک فناوری پردیس گفت: کپسول های فشار بالا که برای استفاده خلبانان در هواپیماها و هلی کوپترها مورد استفاده قرار می گیرند، کپسول های یک سره ای هستند که به هنگام آتش سوزی در کابین مورد استفاده قرار می گیرد، به این طریق که می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن آتش را در کابین مهار کند.

وی با اشاره به اینکه خلبان به هنگام فرود از هواپیما و یا هلی کوپتر در شرایط اضطراری نیاز به ادواتی دارد، عنوان کرد: از دیگر کاربردهای کپسول های فشار بالا به هنگام فرود اضطراری خلبانان، این است که با فشار دادن ضامنی، این کپسول ها می توانند در کمترین زمان قایقی را بر روی دریا در اختیار خلبان در این مواقع، قرار دهد.

وی به دیگر کاربردهای کپسول های فشار بالا اشاره کرد و افزود: خلبانان به هنگام ارتباط و تماس با مرکز نیاز به آنتن های بی سیم دارند که کپسول های فشار بالا می تواند از طریق ضامنی آنتن بی سیم خلبان را بالا ببرد.

حبیبا اذعان داشت: کپسول های فشار بالا قابل نصب بر روی انواع هواپیماها بوده و نیاز کشور را در تامین این محصول از سایر کشور ها مرتفع می کند.

وی با اشاره به اینکه کپسول های فشار بالا جزء کالاهای 100درصد تحریمی بوده است، خاطر نشان کرد: کپسول های فشار بالا مخزنی تحت فشار هستند و با وجود ابعادی کوچک، فشاری قویتر از بمب دارند. آنها دارای 3 حالت عملکردی 150Bar ، فشار عملکردی پایداری225bar ، همچنین فشار عملکردی پارگی با میزانی دو برابر فشار معمولی هستند.

حبیبا با اشاره به اینکه این ایده در یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس عملیاتی شده است، افزود: قیمت کپسول های فشار بالا که تلفیقی از طراحی و مهندسی معکوس هستند، نزدیک به یک، پنجم نمونه خارجی است لذا از صرفه جویی بالایی برخوردارند.