با اجرای طرح کلان ملی ساخت کیت های IUI زوجهای نابارور در کشور می توانند با هزینه های کمتر و با روش درمانی ساده و کارآمد به باروری برسند و مشکل خود را برطرف کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که درصد بالایی از آنها از دسترسی به درمان مناسب محروم هستند. انجام روش های درمانی پیچیده و پر هزینه مانند IVF اگر چه در موارد مشخص، لازم و ضروری هستند اما بسیاری از بیماران با روشهای درمانی ساده تر و ارزانتری مانند IUI نیز قابل درمان هستند که می بایست برای دسترسی مناسب برنامه ریزی بهتری صورت پذیرد.


با اجرای طرح کلان ملی کیت های IUI می توان مشکل درصد زیادی از زوج نابارور در کشور را که تاکنون به روش های پرهزینه و پیچیده IVF دسترسی نداشتند را با روشی ساده تر، ارزان تر و الیته کارآمد برطرف کرد.


مجری اجرای این طرح کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: کاربرد اصلی طرح در درمان ناباروری به روش IUI است IUI روشی ساده درمان ناباروری است که سالهاست بصورت موثر در دنیا و مخصوصا در ایران برای درمان مشکلات ساده ناباروری استفاده می شده است که انجام آن نیاز به تجهیزات پیچیده آزمایشگاهی داشته است. 


دکتر عابد گفت در طرح ما پزشکان با یک کیت یکبار مصرف بدون نیاز به تجهیزات خاصی روشی ساده و ارزان در درمان ناباروری را اجرایی می کنند. فناوری این طرح 100% بومی بوده و مبتنی بر تحقیقات بنیادی ،کاربردی و آکادمیکی بوده که تمانی مراحل در داخل انجام شده است. ما در این مسیر موفق شده ایم با انجام تست ها و کارآزمایی های مختلف کارایی آنرا بخوبی نشان دهیم.

 

رسیدن به دستاوردی مهم
وی همچنین بیان کرد: با توجه به نیاز زوج های جوان و ضرورت پاسخگویی به درخواست های مربوط به استفاده از روش های باروری، از سال 75 فعالیت های تحقیقاتی و علمی محققان این حوزه بر روی پدیده جدید در حرکت اسپرم ها آغاز و با تمرکز بر این مهم، به موضوع جا به جایی و تحرک اسپرم ها و اینکه آن ها می توانند بر خلاف جریان مایع حرکت کنند دست یافتیم.
دکتر عابد اضافه کرد: این کشف یافته ای بنیادین و جدید بود که برای بررسی آن، فعالیت های تحقیقات کاربردی بر موضوع این پدیده آغاز و بر مبنای آن، وسیله ای تولید شد که با آن می توانستیم اسپرم های سالم را از مابقی اسپرم ها جدا کنیم و پس از نمونه سازی و انجام تست های اولیه این فناوری در کشورهای انگلیس و آمریکا به عنوان پتنت به ثبت رسید.

 

حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مجری طرح کلان کیت های ناباروری IUI، با اشاره به حمایت های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اجرای این طرح اظهار کرد: موضوع تولید کیت های درمان کننده ناباروری درابتدا با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد که این وزارتخانه پس از تایید طرح، آن را برای دریافت حمایت به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی کرد.
وی ادامه داد: با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نمونه صنعتی این محصول طراحی و تولید شد و پس از آن، با استفرار در پارک فناوری پردیس و تاسیس شرکت دانش بنیان این اختراع جدید تجاری سازی شد و اینک و توانسته ایم آنرا وارد مرحله فروش و بازار کنیم.

 

روش استاندارد تولید محصول
عابد توضیح داد: در این پروژه روش استاندارد در تولید محصول در دستور کار قرار گرفت به گونه ای که تحقیقات بنیادی تا تحقیقات کاربردی و انتفال تکنولوژی و نیز ورود به بازار توسط مجری به انجام رسید چرا که رشد تکنولوژی در کشور جوان و تازه است و تاکنون زیر ساخت های لازم برای تحقق آن را در اختیار نداشته ایم اما، امروز با اجرای این طرح زیر ساخت های مورد نیاز نیز ایجاد شده است.
مجری طرح کلان کیت های ناباروری IUI با بیان اینکه برای اجرای این طرح دو سال زمان صرف شده است، خاطرنشان کرد: برای تجاری سازی این محصول نیز دو سال زمان صرف شده است و پس از آن، شرکت دانش بنیان تاسیس شد به گونه ای که تا کنون 10 نیروی کارشناس ؛ کارشناس ارشد و دکتری در این طرح شرکت داشتند.
عابد با تاکید بر اینکه برای اجرای پروژه ای با این وسعت و درجه اهمیت، ضرورت استفاده و بهره مندی از نظرات مراکز دانشگاهی و پزشکی مورد تاکید و توجه بسیاری بوده است گفت: در اجرای این طرح کلان ملی با مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای تست و کارآزمایی بالینی همکاری نزدیکی به انجام رسیده است و تایید این مراکز را اخذ کرده ایم به گونه ای که امروز قادریم تمام نیاز کشور را به این کیت ها تامین کنیم.

 

نیازسنجی برای عرضه بین المللی
وی با تاکید بر اینکه توجه به بازارهای جهانی با توجه به نیاز سنجی برای عرضه بین المللی این محصول در دستور کار قرار دارد، بازار کشورهای همسایه را در این زمیه مطلوب دانست و گفت: از آنجائیکه کشورهای منطقه از نظر دسترسی به امکانات درمان ناباروری بسیار فقیر هستند طرحی به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ارایه شده است تا بتوانیم با کشورهای منطقه در این زمینه همکاری و بازار تقاضای آنان را به این کیت ها تامین کنیم.
مجری طرح کلان کیت های ناباروری IUI محصول تولیدی با این فناوری را در کشور جدید عنوان کرد و با اشاره به چالش های فراروی محصولات جدید تولیدی خواستار حمایت جدی برای عرضه وسیع آن در کشور شد و گفت: مصرف کنندگان این محصول که جامعه پزشکی کشور را شامل می شوند، با چنین روش هایی که به سادگی بتوانند IUI را انجام دهند آشنایی نداشته و از این رو، نیاز به بازارسازی برای عرضه بهتر و بیشتر آن داریم و لازم است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای آشنا کردن پزشکان برنامه هایی در این زمینه در دستور کار خود قرار دهد.
عابد همچنین افزود طبق نظر کارشناسان یکی از روشهای موثرافزایش جمعیت کمک به درمان بیماران نابارور می باشد که متاسفانه در سایه سیاستهای کنترل جمعیتی تا به حال مغفول مانده است. حمایت و ترویج چنین درمان های ساده ای می تواند با هزینه کمتری کمک موثری به افزایش جمعیت نماید. شایسته است وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جهت گسترش و به زیر پوشش بیمه بردن هزینه های آن برنامه ریزی مناسب کنند.