با موفقیت محققان در تولید و حفظ سلول‌های بنیادی پرتوان، مسیر جدیدی در حفظ پرتوانی سلول‌های بنیادی جنینی شناسایی شد که منجر به افزایش کارایی تولید انواع مدل‌های ژنتیکی موش‌های تراریخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سید نفیسه حسنی، برگزیده پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان اظهار کرد: از زمانی که امر تولید و حفظ سلول‌های بنیادی با کارایی بالا امکان‌پذیر شده، مشکل تولیدمثل موش‌های تراریخته رفع شده و ما به راحتی قادر به تولید انواع مدل‌های ژنتیکی موش‌ها هستیم و این روش بسیار کارا و تاثیر گذار بوده است.

وی درباره حمایت از این‌گونه طرح‌های تحقیقاتی خاطر نشان کرد: ادامه کار و تحقیق بر روی پروژه تولید و حفظ سلول‌های بنیادی پرتوان نیازمند حمایت و اختصاص گرانت به این چنین طرح‌های تحقیقاتی و ارزشمندی است.

حسنی در ادامه افزود: بودجه تحقیقاتی طرح تولید و حفظ سلول‌های بنیادی پرتوان که فرصت مطالعاتی آن شش ماه و در بحث عملیاتی شدن مدت چهار سال طول کشید، از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و بخشی از آن از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی تامین شد.

وی تصریح کرد: پروژه و طرح‌های تحقیقاتی نیازمند حمایت مسؤولان مرتبط با این حوزه بوده تا بتوان کار تحقیقاتی و مطالعاتی را ادامه داد.

حسنی با اشاره به این موضوع که مهمترین بخش علم، بخش تحقیقات آن است، اظهار کرد: تحقیقات پایه بر روی شناسایی فرایندهای درون سلولی و مکانیسم‌هایی که در درون سلول‌های بنیادی پرتوان اتفاق می‌افتد، از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و راهگشای کاربردی کردن این بخش از علم است.

وی درباره این موضوع که تاکنون این راهکار در خارج از کشور نیز وجود داشته یا خیر، گفت؟ این مسیر پیام رسانی برای نخستین بار در کشور ما شناسایی شده و ما توانسته‌ایم با تقویت مسیر پیام رسانی BMP4 از طریق مهار مسیرTGF بتا به تاثیرات ارزشمندی برای کسب سلول‌های پرتوان دست یابیم.

برگزیده پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان با اشاره به این موضوع که این طرح یک کار علوم پایه ای بوده، تصریح کرد: ما در رهیافت‌های تازه خود در زمینه تولید و حفظ پرتوانی سلول‌های بنیادی جنینی، دیدگاه جدیدی را در بررسی مکانیزم‌های حاکم بر پرتوانی مطرح کردیم.

حسنی همچنین بیان کرد: استفاده ازسلول‌های بنیادی پرتوان به دلیل توانایی نامحدود در تامین بافت‌های سلولی جدید، از مهمترین چشم‌اندازهای طب ترمیمی تلقی می‌شود؛ ازاین رو آسان‌سازی و بالابردن کارایی تولید سلول‌های بنیادی جنینی به عنوان بهترین مدل از سلول‌های بنیادی پرتوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نیاز کمتر به جنین‌های اولیه را موجب شده و اطلاعات ما را در رابطه با فرآیندهای مولکولی پرتوانی بالا می‌برد.

وی خاطر نشان کرد: ما در پژوهش‌های خود نشان داده‌ایم که با استفاده از ترکیبی از مهارکننده‌های مسیرهای تمایزی تحت عنوانRoyan 2 inhibitorsیاR2i، می‌توان از هر جنین در مرحله بلاستوسیست نژادهای مختلف موشی (NMRI،BALB/c،C57BL/6،DBA/2وFVB/N) سلول‌های بنیادی پرتوان را با کارایی بسیار بالا تولید کرد.

حسنی یادآور شد: ترکیبR2i تحت شرایط کشت کاملا تعریف شده (محیط عاری ازسرمولایه تغذیه کننده) منجر به تولید موفق رده‌های پرتوان از جنین‌های مرحله بلاستوسیست موش، تک بلاستومرهای جنین‌های موشی در حالت سهیم، سلول‌های زایا و جنین‌های مرحله بلاستوسیسترت می‌شود.

برگزیده پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان گفت: مطالعات میکرواری و در ادامه بررسی‌های سلولی نشان داد که به احتمال قوی، ترکیب R2i باعث تقویت مسیر پیام رسانی BMP4 به صورت اندوژن شده و از این طریق موجب کسب پرتوانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این تحقیق علاوه بر آنکه یک مسیر موثر برای تولید و نگهداری رده‌های پرتوان موشی معرفی می‌کند، دیدگاه جدیدی را در بررسی مکانیسم‌های حاکم برپرتوانی نیز باز می‌کند.

بر اساس این گزارش، نتایج حاصل از این مطالعه در چهار مقاله در مجلات معتبری همچون STEM CELLS DEV به چاپ رسیده است.