دبیر ستاد توسعه‌ فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی از برنامه تهیه اطلس کشتی‌های ساخته شده در کشور توسط این ستاد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر محمدسعید سیف امروز در نخستین سلسله نشست‌های تخصصی صنایع دریایی که با موضوع ظرفیت‌های صنایع دریایی در توسعه اقتصادی کشور در محل معاونت علمی برگزار شد با بیان این که ایجاد ستادهای راهبردی توسعه فناوری به 12 سال پیش برمی‌گردد، گفت: اولین ستاد توسعه فناوری که در کشور راه اندازی شد ستاد توسعه فناوری نانو بود و پس از آن نیز با توجه به موضوعات فرابخشی در کشور تعداد ستادها به تدریج افزایش یافت و اوایل سال جاری نیز ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی نیز شکل گرفت.

وی سه کارگروه ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی را شامل برنامه‌ریزی و مطالعات، توسعه فناوری و اطلاع‌رسانی و ترویج عنوان کرد و گفت: این ستاد نیز همانند سایر ستادها به دنبال علم و فعالیت‌هایی است که به سمت تجاری سازی سوق یابد.

سیف از جمله فعالیتهای صورت گرفته توسط این ستاد را توسعه دانش فنی قفس‌ماهی‌ها با همکاری سازمان شیلات عنوان کرد و گفت: همچنین تهیه ضوابط شرکتهای دانش بنیان دریایی نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این ستاد به شمار می‌رود.

وی کمبود دانش آموختگان در حوزه دریایی از جمله مشکلات موجود در این بخش دانست و گفت: بر این اساس ستاد از پایان‌نامه‌های تمام دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری حمایت می‌کند.

سیف با اشاره به هشت برابر شدن کل اقتصاد دنیا طی 50 سال اخیر تصریح کرد: این در حالی است که تجارت جهانی 16 برابر شده است و در این راستا یکی دیگر از موضوعات قابل توجه موضوع تجارت دریایی و بنادر است که باید در جهت رشد آن حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: کشتیرانی نفت کشور 16 میلیون تن ظرفیت دارد و دارای جایگاه دوم در دنیا است اما هنوز در بحث تعمیرات کشتی‌های خود نیز با مشکل مواجه هستیم.

به گفته وی ما در حال حاضر نیازمند حداقل 160 فروند کشتی بزرگ اقیانوس‌پیما هستیم.