یک شرکت دانش بنیان دستگاهی برای خشک کردن میوه ساخت که این دستگاه با راندمان بالا و انرژی مصرفی پایین می تواند 150 کیلو میوه را در روز خشک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، جواد خندقی -مدیر عامل شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس گفت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، 30 درصد میوه های باغات  و زمین های کشاورزی ضایعات محسوب می شوند از این رو به فکر تولید دستگاهی با عنوان خشک کن میوه افتادیم.

وی عنوان کرد: خشک کن های  کوچک میوه  به صورتی طراحی شده اند که می توانند روزانه 150 کیلو میوه را طوری خشک کند که پروتئین میوه به هیچگونه از بین نرود.

خندقی با بیان اینکه این خشک کن ها در جهت به کارگیری میوه های درجه دو و سه بوده است، اظهار داشت: این خشک کن ها در دو سایز بزرگ و کوچک ساخته شده و می تواند برای سفارشات متفاوت در اندازه های مختلف ساخته شود.

وی یادآور شد: این دستگاه علاوه بر قابلیت میوه خشک کنی، قابلیت لواشک سازی با میوه به صورت بهداشتی را نیز دارد و سیستم کنترل پیشرفته برای انواع میوه ها طراحی شده تا کیفیت خود را از دست ندهند.

خندقی اذعان داشت: اکنون این خشک کن ها در کشور تجاری سازی و به کشور های ارمنستان،گرجستان و تاجیکستان عرضه شده است.

وی فناوری های به گرفته شده در خشک کن ها را مهم دانست و اعلام کرد: سعی شده تا در تولید دستگاه خشک کن میوه، تکنولوژی طوری به کار گرفته شود  که با راندمان بالا و مصرف انرژی پایینی کار کند.

وی با بیان اینکه منبع تغذیه این خشک کن های میوه، گاز شهری است خاطر نشان کرد: مقدار مصرفی انرژی هریک از خشک کن ها ماهیانه بیست هزار تومان گاز شهری است.

خندقی ساخت خشک کن های میوه را از آن جهت ضروری دانست که می تواند در تولید گیاهان دارویی نیز مفید واقع گردد و در ادامه تاکید داشت: یکی از پیشنهادات ما به وزارت کشاورزی  برای تولید گیاهان دارویی استفاده از همین خشک کن هاست.