زیست‌شناسان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس ژنی را شناسایی کرده‌اند که فعال‌کردن آن در سیستم‌های کلیدی بدن، فرآیند پیری را کند می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دانشمندان با مطالعه مگس‌های میوه، ژنی به نام AMPK را فعال کرده‌اند که حسگر انرژی کلیدی در سلول‌ها بوده و هنگام پایین‌بودن سطوح انرژی سلولی فعال می‌شود.

افزایش‌دادن میزان AMPK در روده‌های مگس‌های میوه طول عمر آن‌ها را تا 30 درصد (از شش هفته به هشت هفته) زیاد کرد و مگس‌ها سالم‌تر هم ماندند.

به گفته «دیوید واکر»، دانشیار دانشگاه کالیفرنیا، این یافته‌ها می‌تواند دارای مضامین کلیدی برای به تعویق‌انداختن پیری و بیماری در انسان‌ها باشد.

زمانی که دانشمندان این ژن را در روده‌ها و سیستم عصبی مگس‌ها فعال کردند، فرآیند پیری در دیگر اندام‌های بدن نیز مشاهده شد.

این مطالعه نشان می‌دهد فعال‌کردن AMPK در اندامی مانند روده می‌تواند پیری تمامی بدن از جمله مغز را به تعویق بیندازد. انسان‌ها نیز دارای چنین ژنی هستند اما فعالیت آن زیاد نیست.

مگس میوه Drosophila melanogaster مدلی مناسب برای مطالعه پیری در انسان‌هاست زیرا دانشمندان تمامی ژن‌های این حشره را شناسایی کرده‌اند و از نحوه فعال‌کردن و غیرفعال‌کردن آن‌ها آگاهی دارند. تیم علمی حاضر در این مطالعه نزدیک به 100 هزار مگس میوه را بررسی کرد.

تصور می‌شود دارویی به نام متفورمین که برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به کار می‌رود، AMPK را در بدن هدف قرار می‌دهد و آن را فعال می‌کند.

جزئیات این مطالعه در مجله Cell Reports منتشر شد.