منابع انگلیسی روز چهارشنبه از کشف بقایای یکی از دو کشتی اکتشافی انگلیس که در 1845 میلادی به نحو اسرارآمیزی در مسیر قطب شمال مفقود شده بودند، خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
شبکه اسکای نیوز به نقل از 'استفان هارپر' نخست وزیر کانادا اعلام کرد که یکی از دو کشتی اکتشافی انگلیس که در 169سال قبل در گذرگاه شمال غربی کانادا مفقود شده بودند توسط یک گروه دیگر اکتشافی کانادایی انگلیسی کشف شده است.

براساس این گزارش، نخست وزیر کانادا در همین حال گفته است هنوز مشخص نیست کدام یک از دو کشتی مفقود شده انگلیسی که به نام 'اچ ام اس ایرباس ' و ' اچ ام اس ترور ' شناخته می شوند، کشف شده است.

نخست وزیر کانادا از کشف این کشتی اکتشافی انگلیس، به عنوان یک خبر خوب و یک دستاورد تاریخی بعد از گذشت بیش از یک قرن از مفقود شدن آنها یاد کرده است.

پیشتر اعلام شده بود که پژوهشگران کانادایی تلاش های وسیعی را برای کشف بقایای این تیم بزرگ کاوشگران بریتانیایی که شامل کاپیتان 'سر جان فرانکلین' و 128 تن از مردان همراه او بودند، آغاز کرده اند.

کاپیتان سرجان فرانکلین و یارانش به هنگام تلاش برای یافتن گذرگاه شمال غربی کانادا مفقود شدند و ازهمان هنگام عملیات گسترده ای برای یافتن آنان شروع شد که تاکنون این تلاش های نافرجام بوده است.

مرگ اسرار آمیز این اکتشاف گران در میان یخ های قطبی که یکی از بزرگترین فاجعه های اکتشافی در تاریخ انگلیس محسوب می شود، در طول سالیان طولانی سوژه ای ناب و دستمایه ای برای نویسندگان، مورخان و حتی ترانه سراها بوده است.

پژوهشگران احتمال می دادند که این گروه بزرگ اکتشافی به دلیل ابتلا به بیماری هایی چون اسکوربیت، کمبود ویتامین سی ، یخ زدگی و حتی مشکل آدمخواری پیش از منجمد شدن در یخ های قطبی از پای در آمده باشند.