دبیر ستاد انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پیل سوختی نوع PEM با توانایی تولید تا 10 کیلووات را در کشور ساختیم و آماده برای ساخت استک 100 واتی کربنات مذاب آن هستیم، این قدم بزرگی در زمینه تولید این فناوری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهندس یوسف آرمودلی درباره مهمترین دستاوردهای ستاد اظهار کرد: یکی از اقداماتی که از سال‌های گذشته در ستاد با حمایت خوب معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیری شده است ایجاد زیر ساخت در دانشگاه‌ها است. بر این اساس 11 مرکز دانشگاهی به آزمایشگاه پیل سوختی مجهز شدند.

آرمودلی افزود: هر یک از این آزمایشگاه‌ها به دانشگاه‌ها کمک کرده تا مرکز تحقیقاتی در زمینه پیل سوختی باشند و به قطب این علم تبدیل شوند. بر این اساس قطعات پیچیده پیل‌ها ساخت داخل شده و مقاللات علمی خوبی در این زمینه تولید و در مجلات معتبر دنیا چاپ شده است.

تجهیز آزمایشگاه‌ در دانشگاه‌های مستعد

وی تجهیز وسایل اندازه گیری مربوط به حوزه ژئوترمال برای دانشگاه‌های شاهرود، صنعتی اصفهان و پژوهشگاه نیرو را از دیگر اقدامات ستاد دانست و گفت: با تجهیز این دانشگاه‌ها گروه‌های مستقر در آنها کارشناسان خبره پتانسیل سنجی ژئوترمال شدند و از آنجا که مشاوران این حوزه از خارج کشور به علت مسائل جابه جایی ارز قادر به فعالیت در داخل نیستند این گروه‌ها و مراکز تخصصی جایگزین مشاوران خارجی شدند که به خوبی جواب داده است.

دبیر ستاد انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش برای تجهیز دانشگاه‌های مستعد در جهت تحقق اهداف خاص را از اقدامات ستاد دانست که در حال حاضر ادامه مسیر توسط توسط شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود.

160 پروژه تحقیقاتی و حمایتی در حوزه انرژی‌های نو انجام شده است

آرمودلی درباره نحوه حمایت از پروژه‌ها توسط ستاد انرژی‌های نو گفت: مراکز دانشگاهی، اساتید، گروه‌های تحقیقاتی پارک‌های علم و فناوری و مجموعه‌های پژوهشی تحت نظارت وزارت علوم پروپزال‌های تحقیقاتی خود را به معاونت یا مستقیما دبیرخانه ستاد ارسال کنند تا درخواست مربوطه در کارگروه‌های تخصصی خود بررسی شود.

وی ادامه داد: در نهایت مواردی که در چارچوب و اولویت معاونت است بعد از تصویب در کارگروه‌های تخصصی مرتبط مجددا در شورای ستاد بررسی و سپس برای بررسی و حمایت به معاونت ارسال می‌شود.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران درباره اقداماتی که در ستاد انرژی‌های نو تا کنون انجام شده است، گفت: از زمان تشکیل ستاد تا کنون 160 پروژه تحقیقاتی و حمایتی در زمینه انرژی‌های نو انجام شده است، بزرگترین دستاورد ایجاد زیر ساخت بزرگ در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای پذیرش مأموریت ملی در حوزه فناوری‌ انرژی‌های تجدیدپذیر است.

پیل سوختی پم با توان 20 کیلووات ساخت داخل شد

آرمودلی بیان کرد: پیل سوختی نوع پم (PEM) با توانایی تولید تا 20 کیلووات را ساخت داخل کردیم و آماده برای ساخت استک 100 واتی کربنات مذاب آن هستیم، این قدم بزرگی در زمینه تولید این فناوری است. در پیل های سوختی نوع PEM از الکترولیت‌های پلیمری جامد که توانایی انتقال پروتون را دارا است، استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: در بخش انرژی باد مراکز تحقیقاتی بر روی مسائل مرتبط به ساخت توربین‌های بادی وارد شدند تا از جهت تکنولوژی و مقابله با تحریم‌ها تمام آنچه در این حوزه است، انجام شود زیرا حتی مواد اولیه ساخت پره‌های توربین جز مواد تحریمی بود.

فناوری توربین‌های بادی و قطعات آن بومی شد

دبیر ستاد انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه ستاد با همکاری صنعتگران و مراکز پژوهشی این موارد در داخل ساخته شد. با توان ساخت و تولید توربین‌های بادی، مانده توربین‌های منجیل هم در حال نصب است.

آرمودلی اظهار داشت: همچنین محققان ما موفق به ساخت سیستمی در جهت تعمیر توربین‌ها شدند، تعمیرات توربین بادی با استفاده از جرثقیل‌های بلند انجام می‌شد که هزینه اجاره آنها روزی بیش از 1 میلیون تومان است. با نصب سیستم جدید کار جرثقیل بر روی توربین‌ها حذف شده که با توجه به اینکه بیش از 200 توربین در کشور داریم در هزینه زیادی صرفه جویی می‌شود.

ساخت کلکتور 100 متری با دهانه 5.5 متر برای نخستین بار در کشور

وی عنوان کرد: در بخش انرژی خورشیدی نیز کلکتور 100 متری با دهانه 5.5 متر برای نخستین بار در نیروگاه خورشیدی پارابولیک شیراز در حال ساخت است که این نخستین کنداکتور با این ویژگی‌ است که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری توسط مرکز خورشیدی دانشگاه شیراز به زودی نصب و راه‌اندازی می‌شود.

23 دانشگاه مجهز به سیستم فتوولتاییک شدند

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به اینکه در بحث سیستم‌های فتوولتائیک نیز 23 دانشگاه با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری به این سیستم‌ها مجهز شدند، گفت: اغلب دانشکده‌های فنی کشور دارای سیستم‌های فتوولتاییک هستند که پتانسیل سنجی، اندازه گیری تولید محلی، انجام پروژه‌های فوق لیسانس و دکتری، تولید برق و فرهنگسازی در دانشگاه توسط این فعالیت انجام شده و این یکی از اقدامات با ارزش معاونت علمی ریاست جمهوری است که بعد از انجام آن وزارت نیرو به فکر تکرار این کار در نهادهای دیگر افتاد.

اینورتر سیستم فتوولتاییک در داخل کشور ساخته شد

وی عنوان کرد: ساخت اینورتر سیستم فتوولتاییک که از اقلام تحریمی است از اقدامات دیگری ستاد است، ساخت و تست اینورترها که برق یک سو را به برق شهر تبدیل می کنند با ظرفیت 1.5 کیلووات مستقل از شبکه در دانشگاه تهران انجام شده و آماده تولید انبوه توسط شرکتهای دانش بنیان است.

آرمودلی تجهیز دانشگاه شاهرود، اصفهان، تهران و پژوهشگاه نیرو و مکان یابی مخازن ژئوترمال توسط گروه‌های تخصصی ژئوفیزیک و شیمی با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری را از اقدامات در بحث انرژی زمین گرمایی دانست.

به گفته وی، نقشه‌های ژئو ترمال خوبی با حمایت ستاد در برخی نقاط تهیه شده که باید کل کشور تعمیم داده شود، بررسی استفاده از پمپ حرارتی زمین گرمایی جایگزینی برای مصرف گاز جهت صرفه جویی و به منظورتامین گرمای اماکن از اقدامات دیگر ستاد است.

زباله‌سوزها نصب می‌شوند

دبیر ستاد انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره همکاری ستاد انرژی‌های نو و سازمان محیط زیست بیان کرد: فعالیت ستاد با سازمان محیط زیست کشور تنگاتنگ و نزدیک است و وابستگی‌هایی نیز این بین وجود دارد در بخش بیوماس و زباله سوزها در حوزه انرژی‌های نو فعالیت زیادی شده زیرا یکی از معضلات کشور دفع این زباله ها است به خصوص در شمال کشور که شیرابه‌های آن و در دریا و رودخانه‌ها آلودگی ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: به کمک سازمان محیط زیست و وزارت کشور کارگروه‌هایی را در ساری، نوشهر، تنکابن، رشت، تهران و در آینده نزدیک اصفهان و تبریز ایجاد کردیم تا دستگاه‌های زباله سوز را در این مکان‎ها نصب کنیم.

آرمودلی گفت: در بحث احداث نیروگاه ابتدا تاییدیه سازمان محیط زیست را می‌گیریم پس از آن مجوز صادر می‌شود. همچنین در تمام کارگروه‌های ستاد نماینده‌ای از سازمان محیط زیست وجود دارد. تصویب سند راهبردی انرژی‌های تجدیدپذیر مراحل نهایی تایید را در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی می‌کند.