محققان آمریکایی می گویند: شست و شوی لباس‎ها با آب سرد و در مدت کوتاه در ماشین لباسشویی هر چند به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند، اما باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین نمی‌برد.
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ویروس ها تنها در عرض چند ساعت بعد از آلوده شدن دستگیره در و یا سطح میز در کل ساختمان گسترش می یابند.

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید تنها چند ساعت لازم است که یک ویروس در سراسر ساختمان یک اداره، هتل و یا آپارتمان گسترش یابد.

محققان آمریکایی در یک مطالعه متوجه شدند زمانی که دستگیره در و یا سطح میز به یک ویروس آلوده می شود، این ویروس در عرض دو یا چهار ساعت گسترش می یابد.

یافته های آنان نشان داد که 40 تا 60 درصد کارمندان و ملاقات کننده تنها پس از لمس اشیاء موجود در ساختمان به این ویروس آلوده می شوند.

با این وجود محققان متذکر شدند: استفاده از دستمال مرطوب ضد عفونی کننده حاوی ترکیبات آمونیوم (QUATS)، گسترش ویروس را 80 تا 99 درصد کاهش می یابد.

«چارلز گربا» زیست شناس میکروبی و کارشناس بهداشت آب دانشگاه آریزونا در آمریکا می گوید: بسیاری از بیماری های شایع مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و اسهال از طریق هوا یا وسایل مورد استفاده انسان انتقال پیدا می کنند.

پیش از این یک مطالعه دیگر که به بررسی تعداد باکتری های موجود در ادارات پرداخت نشان داد که تعداد باکتری ها روی صفحه کلید رایانه بسیار بیشتر از دکمه آسانسور، دستگیره در یا آبخوری ادارات است.

تلفن و صفحه کلید رایانه به ویژه هنگامی که بطور مشترک استفاده شود جزو پرمیکروب ترین مکان ها در خانه و ادارات محسوب می شوند.

بررسی های زیادی نشان داده است صفحه کلید رایانه محل تجمع میکروب ها است.

همچنین بررسی دیگری در مورد آلوده ترین مکان ها نشان داد که تعداد باکتری ها در یک میز تحریر معمولی 400 برابر توالت فرنگی است.

سینک دستشویی معمولا حاوی تعدادی زیادی باکتری است. محیط آن به خاطر مرطوب بودن برای رشد میکروب ها بسیار مطلوب است.

در خانه ها شمار باکتری های «ایی کولای» کشف شده در سینک دستشویی بیشتر از توالت است.

معمولا آلوده ترین دستگیره ها در دستشویی های عمومی دستگیره سیفون است. این میکروب ها خطر ابتلاء به اسهال را در پی دارند.

آشپزی نیز یک راه دیگر انتقال میکروب ها به ویژه پس از دست زدن به گوشت خام است. بیشتر مردم نمی دانند که باید پس از آشپزی و شستن لباس های کثیف، دستهای خود را بشویند.

شست وشوی لباس ها با آب سرد و در مدت کوتاه در ماشین لباسشویی هر چند به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند، اما باکتری ها و ویروس ها را از بین نمی برد.

از سوی دیگر یک دهم میکروب های موجود در مدفوع انسان در لباس های زیر انسان نیز یافت می شود که از این نظر باید هنگام شستشوی لباس های زیر توجه شود که با لباس های دیگر شسته نشود.