عضو انجمن علمی انرژی بادی ایران گفت: بر اساس مطالعات انجام شده و اطلس بادی کشور امکان دسترسی به 15 هزار مگاوات انرژی سهل‌الوصول از باد را داریم که این میزان تا 40 هزار مگاوات با نصب توربین‌های بادی قابل ارتقا است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری،به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محسن سالکی عضو انجمن علمی انرژی بادی ایران درباره استفاده از انرژی باد در کشور بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و اطلس بادی کشور امکان دسترسی به 15 هزار مگاوات انرژی سهل‌الوصول از باد را داریم که این میزان تا 40 هزار مگاوات با نصب توربین‌های بادی قابل ارتقا است البته قابلیت نصب برای تولید 110 هزار مگاوات نیز پیش‌بینی شده است.


سالکی ادامه داد: بنابراین در کشور ما امکان تولید میزان بالایی از انرژی با استفاده از نصب توربین‌های بادی وجود دارد اما تنها 50 مگاوات انرژی در حال حاضر با نصب توربین بهره‌برداری می‌شود.البته مجوز نصب و احداث نیروگاه بادی تا 900 مگاوات داده شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.


وی با بیان اینکه مناطق بادخیز خوبی در کشور وجود دارد که مسکونی نیستند، گفت: این مسئله باعث کاهش قیمت زمین نیز می‌شود پس می‌توان از این مزیت برای نصب توربین‌ها استفاده کرد در حالی که در کشورهای اروپایی اغلب قیمت زمین بالا است.


به گفته وی، در مطالعه‌ای که توسط انجمن علمی باد انجام شد، متخصصان اعلام کردند اگر در سال 3 هزار مگاوات انرژی از باد تولید شود تولید و انتقال دانش فنی آن اقتصادی است اما متاسفانه با افزایش قیمت دلار روند درخواست‌ها در این زمینه کاهش پیدا کرد.


مدیر عامل شرکت تگفاب گفت: البته با این افزایش قیمت، هزینه خرید تضمینی برق تجدیدپذیر نیز به ازاء هر کیلووات انرژی سه برابر شد اما با قراردادی 5 ساله، که این خرید تضمینی 5 ساله هزینه خود نیروگاه را تامین نمی‌کند، سرمایه گذار خصوصی نیز در صورت برگشت هزینه و سود سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد.


سالکی همچنین عنوان کرد: پیش از این دولت برای احداث نیروگاه‌های بادی به بخش خصوصی وام اختصاص داده بود اما در حال حاضر سرمایه‌گذار خود باید از بانک‌ها وامی با سود 22 درصد درخواست کند که برای سرمایه گذار سودی ندارد بنابراین دولت باید با اقداماتی همچون پرداخت وام‌های طولانی مدت با سود کم یا کاهش عوارض قطعاتی وارداتی از بخش خصوصی حمایت کند. 


وی با بیان اینکه تولید انرژی بیشتر منوط به خرید توربین است که به ازاء هر کیلووات تولید 1000 دلار هزینه دارد، ادامه داد: قرار شد توربین‌هایی که کشورهای اروپایی در حال تعویض آنها هستند خریداری کنیم البته خرید این توربین‌ها با توجه به هزینه نگه داری که دارند به صرفه نیست.


سالکی درباره جلوگیری از اتلاف انرژی در شبکه برق گفت: اگر از اتلاف انرژی در شبکه جلوگیری شود به انرژی تجدیدپذیر نیاز زیادی نیست، 15 تا 20 درصد اتلاف انرژی در شبکه داریم که از 70 هزار مگاوات انرژی تولیدی حدود 10 هزار مگاوات تلفات در شبکه داریم که باید از این اتلاف جلوگیری شود اما در کنار آن باید رویکرد تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر وجود داشته باشد.


مدیر عامل تگفاب در ادامه گفت: بحث مناطق آزاد انرژی‌های تجدید پذیر نیز از مواردی است که روی آن کار کردم، همانطور که در کشور مناطق آزاد تجاری و صنعتی در نظر می‌گیرند برای انرژی‌های تجدیدپذیر نیز با توجه به اهمیت این موضوع این بحث در نظر گرفته شود. شرکت‌های تولید کننده در دنیا به سرعت در این زمینه در حال پیشرفت هستند و امروز که ما به دانش فنی برای تولید توربین با توان تولید 2 مگاوات رسیدیم این شرکت‌ها در حال تولید توان 5 و 8 مگاوات بر اساس نیاز و تقاضای مصرف کنندگان هستند.


سالکی در پایان بیان کرد: مسئله تحریم‌ها نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده و در زمینه تامین بسیاری از قطعات مورد نیاز برای ساخت توربین‌ها تحریم هستیم.