فرآورده دارویی ضدانعقاد RPA، مختص بیماران MI یا سکته قلبی است و می‌تواند در نجات این بیماران مؤثر باشد توسط یک شرکت فناور عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یک شرکت دارویی فناور، داروی بیماران سکته قلبی را با استفاده از فناوری بومی به بازار دارویی کشور عرضه خواهد کرد. فرآورده دارویی RPA دارویی ضد انعقادی، مختص بیماران MI یا سکته قلبی است و می‌تواند در نجات این بیماران مؤثر باشد. مراحل پایانی عرضه این دارو برای درمان بیماری سکته قلبی در حال طی شدن است.


دکتر هوشمند ایلکا مدیر کارخانه شرکت زیست دارو دانش و مدیر طرح تولید داروی اینترفرون بتا با اشاره به مطالعات گسترده واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان جهت تولید داروهای مختلف، درباره داروی بیماران سکته قلبی اظهار کرد: داروی ضد انعقاد RPA در درمان برای نجات بیماران عارضه سکته قلبی (MI)مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآورده دارویی مراحل پایانی عرضه به بازار را پشت سر گزارده و پس از اخذ تأییدیه از آزمایشگاه کنترل کیفی، جهت مطالعات بالینی به دست پزشکان و متخصصان خواهد رسید. 


وی ابزار امیدواری کرد: در صورتی که شرایط ایده‌آل فراهم و تأییدهای لازم ارائه شوند، این محصول تا پایان سال جاری به بازار دارویی کشور عرضه خواهد شد.


ایلکا با اشاره به اهمیت بالای تولید داروهای این چنینی با بهره گیری از چرخه تولید بومی بیان کرد: زنجیره کامل تولید این محصول و دیگر محصولات این شرکت فناور، از مرحله سنتز تا فرومولاسیون و کنترل کیفی داخل کشورمان و توسط این شرکت انجام می‌گیرد که موجب جلوگیری از خروج ارز، خودکفایی و افزایش توانمندی داخلی کشور شده و در پی آن اشتغال را به دنبال خواهد داشت. همچنین این توانمندی را ایجاد می‌کند تا بتوانیم بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را پوشش دهیم.


وی افزود: افزایش بهره‌وری محصولات دانش‌بنیان قطعا نیازمند پشتیبانی و حمایت نهادهای حمایتی و مخاطبان این محصولات است. برای رسیدن به مرحله عرضه جهانی محصول لازم است ابتدا این دارو در بازار دارویی کشور مورد پذیرش قرار گرفته، نیاز بیماران به این دارو پوشش داده شود. در صورت تحقق حمایت‌ها اگر عرضه و تولید فراتر از نیاز داخلی باشد، ظرفیت وجود دارد که بین‌المللی این رده داروها به صورت گسترده صادرات داشته باشند. 


این شرکت فناور از سه سال پیش داروی اینترفرون بتا-1 را تحت عنوان تجاری زی‌فرون به بازار دارویی داخلی و بین‌المللی عرضه کرده و حداقل2500 بیمار مبتلا به ام.اس از این داروی حیاتی استفاده می‌کنند.