دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ارایه بیش از دوهزار و 100 محصول فناورانه در زمینه گیاهان دارویی و فرآوردهای طبیعی نشان از حرکت شرکت ها به سمت صنعتی شدن محصولات است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمد حسن عصاره روز یکشنبه در نشست خبری دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران افزود: تقویت شرکت های دانش بنیان از اقدامات حمایتی ستاد است، عرضه بیش از دو هزار و 100 محصول فناورانه در این نمایشگاه نشان دهنده حرکت شرکت ها در فرآوری و تبدیل مواد خام و صنعتی شدن محصولات در این حوزه است .

وی بیان کرد: با سازمان های مربوطه از جمله سازمان جنگل ها و موسسه استاندارد برای جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی و حرکت به سمت صنعتی شدن در این حوزه اقدام شده است.

عصاره اظهارکرد: امسال 350 شرکت دارای محصول ، برند و مجوز در دومین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی ایران حضور دارند که بیش از 200 شرکت از حمایت مستقیم معاونت بهره مند شده اند.


 یک هزار و 728 گونه گیاهی ایران در معرض انقراض

دبیرستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت : از 8 هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران یک هزارو 728 گونه در معرض انقراض هستند.

وی بیان کرد: اکنون اسامی این گیاهان برای حفاظت از سوی مردم در کتابی جمع آوری شده است .

عصاره اظهارکرد: با توجه به مستندات علمی دارای 8 هزار گونه گیاهی در کشورهستیم که اکنون هفت هزار و 500 گونه آن شناخته شده است، که از این تعداد دوهزارو300 گونه از این گیاهان دارای خواص مختلفی همچون خواص دارویی، آرایشی، بهداشتی، مکمل های غذایی، چاشنی جات، طعم دهنده های طبیعی و غیره هستند که می توانند به صنعت تبدیل شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه افزودنی های شیمیایی در دنیا روز به روز بیشتر ممنوع می شوند و جای خود را به ترکیبات طبیعی می دهند، این یک فرصت استثنایی برای اشتغال درکشور است و ما باید در حوزه گیاهان دارویی هم در بعد نیروی انسانی و هم در بعد مراکز و شرکتهای دانش بنیان بیشترین بهره را داشته باشیم.

عصاره با اشاره به صادرات 600 میلیون دلاری در حوزه گیاهان دارویی افزود: این مبلغ مجموع کل صادرات از جمله زعفران، زرشک و سایر فرآورده های گیاهی را تشکیل می دهد.

وی گفت : تعریف ها از گیاهان دارویی جامع نیست در صورتی که تمام فرآورده هایی گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی که تبدیل به محصول می شوند در زمره گیاهان دارویی قرار می گیرند در این راستا سهم زعفران 350 تا 450 میلیون دلار است .

عصاره ادامه داد: در حوزه محصولات سنتی نیز شرکت های گلاب گیری ما 40 تا 50 میلیون دلارصادرات داشته اند.

وی بیان کرد: درزمینه اسانس گل محمدی نیز ایران پیشرفت خوبی داشته است به طوری که اکنون 5 درصد اسانس گل محمدی دنیا از ایران صادر می شود.

وی یادآور شد : اکنون شرکت های دانش بنیان توانسته اند درکشورهای پیشرفته از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا بازارهایی را ایجاد کنند و خوشبختانه 80 میلیون دلار از صادرات را صادرات محصولات دانش بنیان به خود اختصاص داده است.

طرح ایجاد داروخانه های گیاهی ارایه شده است

عصاره ازطرح ایجاد داروخانه های گیاهی توسط وزارت بهداشت برای ساماندهی وضعیت عطاری ها در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم این طرح مراحل نهایی خود را طی کند و فروش گیاهان دارویی به صورت نظارت شده انجام شود .

وی بیان کرد: با اجرای این طرح محصولات گیاهی متولی پیدا می کند و به صورت علمی عرضه می شود، با اجرای این طرح عطاری ها باید بر اساس سیاست دولت حرکت کنند و جایی برای عطاری های بدون مجوز و غیر علمی نخواهد بود .

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی ، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از هفتم تا دهم مهر ماه سال جاری در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود.