«مرد کسوف ایران» که آخرین فعالیت رصدی اش رویت خورشید گرفتگی سال گذشته در کنیا بود، بار دیگر راهی کنفرانس بین المللی خورشید گرفتگی در نیومکزیکوی آمریکا شده تا از ایده پژوهشی «رصد کسوف از فضا» دفاع کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حمید جدیری خداشناس، پژوهشگر و رصدگر ایرانی از سال 1378 تاکنون پدیده خورشیدگرفتگی را در هفت قاره جهان دنبال کرده که مجموعه مستند تلویزیونی «به دنبال سایه» از سفر تحقیاتی وی و رصد خورشید گرفتگی در مدار 90 درجه قطب شمال و قطب جنوب کره زمین تهیه شده است.

مرد کسوف ایران که مدیریت موسسه پژوهشی سایه را بر عهده دارد در کنار فعالیت های رصدی خویش، ایده پژوهشی «رصد کسوف از فضا» را نیز دنبال می‌کند.

جدیری خداشناس که فردا برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی خورشیدگرفتگی 2014 راهی آمریکا می‌شود در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا با بیان این که کنفرانس بین المللی خورشیدگرفتگی طی هر هفت سال میلادی، دومرتبه برگزار می‌شود، اظهار داشت: طرح پیشنهادی «رصد کسوف از فضا» پس از پذیرش در کنفرانس‌های خورشیدگرفتگی سال های 2007 و 2011 در 25 اکتبر سال میلادی جاری به عنوان اولین سخنرانی بعد از افتتاحیه در موزه تاریخ هوافضای ایالت نیومکزیکو آمریکا، ارائه و دفاع می‌شود. همچنین امیدوارم با هماهنگی مسوولان ذیربط، مراتب کاندیداتوری جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی کنفرانس خورشیدگرفتگی سال 2018 در ایران را اعلام کنم.

کنفرانس بین المللی خورشید گرفتگی 2014

وی در توضیح ایده پژوهشی خود گفت: این طرح شامل بر اختصاص 128 پرتاب فضایی برای رصد خورشیدگرفتگی از فضا طی یک دوره کامل از فعالیت خورشیدی است. هدف این ماموریت ها رصد تقارن خورشید و ماه است که در هر ماه نو رخ می دهد ولی متاسفانه به واسطه تفاوت زاویه مدار چرخشی ماه و زمین، از روی زمین قابل مشاهده نیست.

جدیری خداشناس در مقاله خویش منافع و مزایای علمی این ماموریت ها را نیز تشریح کرده ومعتقد است که انجام این پروژه می‌تواند زمینه های تخصصی فراوانی را درمطالعات خورشیدی ایجاد کند.

وی در این خصوص اظهار داشت: انجام این پروژه توام با تصویربرداری و طیفنگاری از تاج خورشیدی(کرونا) و قدرسنجی امواج هیدرو دینامیکی مغناطیسی خورشید صورت می‌گیرد که نهایتا می‌تواند به افزایش اطلاعات بشر نسبت به نظم مستتر در دوره فعالیت های خورشیدی و ارتباط آن با برخی پدیده های زمینی مانند زلزله ها، آتشفشان ها، طوفان ها و یا جریان های آبی اقیانوس ها منجر شود.

خداشناس جدیری ضمن اشاره به هزینه های پروژه، افزود که با توجه به جاذبه توریستی رصد خورشید گرفتگی از فضا و تحولی که عملیاتی شدن این ایده در تورهای فضایی ایجاد می کند، امید دارد که انجام این پروژه در آینده ای نزدیک وارد فاز عملیاتی شود و چه بسا هم وطنان ما این امکان را داشته باشند که در زمره اولین مسافران فضایی خورشید گرفتگی کلی باشند.

وی خاطر نشان کرد: انجام این پروژه در گرو شکل گیری یک همکاری مشترک و جهانی خواهد بود و با توجه به قابلیت های موجود، ایران می تواند نقش برجسته ای را در انجام حداقل بخشی از این پروژه فضایی نجومی ایفا کند.

جدیری خداشناس، فعالیت های پژوهشی خود طی قریب به شانزده سال گذشته را مرهون یاری و تشویق اساتیدی همچون دکتر حسین زمردیان و دکتر حمیدرضا گیاهی یزدی دانست و ابراز امیدواری کرد که همگام با افزون شدن توجهات عمومی به دانش نجوم، آزمایشگاه های رصدی متناسب با پروژه های بین المللی نجوم خورشیدی نیز در ایران توسعه یابد.

حمید جدیری و بابک امین تفرشی (منجم آماتور و عکاس نجومی) در قطب