دبیر اجرایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی گفت: بیش از 2100محصول فناورانه در جشنواره امسال عرضه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی  معاونت علمی امروز در نشست رسانه ای دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران با بیان اینکه بیش از 2100محصول فناورانه در جشنواره امسال عرضه می شود، گفت: این محصولات قبلا تبدیل به مواد خام و از کشور خارج می شد اما در حال حاضر با تکمیل چرخه صنعتی محصولات به کالای استاندارد تبدیل شده و در بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.
دکتر عصاره از حضور 330 شرکت دانش بنیان با داشتن محصول، مجوز و برند در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد بیش از 200 شرکت مورد حمایت مالی و معنوی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته اند.

1728 گونه گیاهان دارویی در معرض خطر انقراض
وی به وجود 8هزار گونه گیاهی شناخته شده در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون 1728گونه گیاهی در معرض خطر انقراض هستند. در این راستا با انتشار کتاب "رد دیتا" نظر مسئولان را به این مهم جلب کنیم که این گیاهان فقط در سرزمین ایران زمین قابلیت رشد و نمو دارند از این رو باید حفاظت شود.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی تایید افزایش فعالیت عطاری ها در سطح شهر اذعان کرد: برای کنترل فعالیت این عطاری ها و ممیزی آنها باید ساختار و شبکه توزیع و پخش مناسب تشکیل شود تا کالاها و محصولاتی که بر اساس پایه گیاهی تولیدشده و مورد تایید وزارت بهداشت از این شبکه ها توزیع مناسب شوند.
وی یادآور شد: ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در سال های گذشته با مطالعات انجام شده در زمینه حوزه کلیه اطلاعات عطاری های ایران را جمع آوری کرده و در دو جلد کتاب منتشر خواهد کرد. زیرا معتقدیم هر برنامه ریزی باید بر اساس اطلاعات و آمار صحیح طراحی شود.
به گفته دبیر اجرایی دومین جشنواره گیاهان دارویی، با توجه به اینکه صنف عطاری ها زیر نظر وزارت بهداشت نیست و صف آنها به صورت اتحادیه و زیر نظر وزارت صنعت فعالیت می کند از این رو می بایست برای ساماندهی آن مطالعه کامل انجام داد.
عصاره از ارایه طرحی به نام ایجاد داروخانه های گیاهی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح توسط وزارت بهداشت و اجرایی شدن آن محصولات گیاهی متولی رسمی و نظارت شده فروش پیدا می کنند.
وی تحقق این امر را مستلزم مشارکت و اطلاع رسانی درست رسانه ها دانست و افزود: با نظارت درست بر اجرای این طرح و فرهنگسازی آن مردم مسیر تهیه فرآورده های گیاهی مربوطه را به درستی طی می کنند. با اجرایی شدن این طرح عطاران علاقه مند به فعالیت در این صنف ملزم به هماهنگ کردن اقدامات خود با سیاستهای دولت می شوند.

لزوم توجه جدی به بسته بندی محصولات گیاهی
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی با تاکید بر لزوم توجه به بسته بندی مناسب محصولات گیاهی و طب سنتی خواستار ممنوعیت فله فروشی در این حوزه شد و گفت: محصولات تولیدی این حوزه باید با تاریخ مصرف و برچسب در دست مصرف کننده قرار گیرد.

تبلور اقتصاد و فرهنگ در جشنواره گیاهان دارویی
وی با بیان اینکه از عنوان شعار سال در انتخاب شعار جشنواره بهره گرفته ایم، ادامه داد: برپایی این جشنواره یک تبلور از اقتصاد و فرهنگ است. و توجه به دو واژه کلیدی یاد شده امکان شناخت بیشتر از فرآورده های طبیعی با رعایت استانداردها رابه مردم می دهد.
دبیر اجرایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، به ابتکار و نوآوری به کار گرفته شده در جشنواره امسال اشاره کرد و افزود: در جشنواره امسال مجموعه کارهای یداوی و بالینی در پایگاه اطلاع رسانی به نام سلامتکده مورد دید عموم قرار گیرد. این سلامتکده زیر نظر مستقیم معاونت محترم طب سنتی وزارت بهداشت اداره می شود و همچنین پزشکان متخصص و فارغ التحصیل دانشکده های پزشکی با حضور در این مکان مردم را در مورد اصول سلامتی و مشاوره تغذیه کمک می کنند.
به گفته وی امسال از اقدامات تجویز درمان و اقدامات پراکنده در سطح جشنواره پرهیز شده و تمامی فعالیت ها متمرکز در محیطی زیر نظر وزارت بهداشت ارایه می شود.

وجود 14 هزار نسخه خطی و غیرخطی در طب سنتی
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به وجود 14هزار نسخه خطی و غیر خطی در طب سنتی به عنوان مکتب پزشکی ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیشتر دانشجویان رشته پزشکی کشور از این میراث گرانبها آشنا نیستند.
وی از رونمایی دو جلد کتاب الحاوی به زبان فارسی در جشنواره و نمایشگاه امسال خبر داد و یادآور شد: با وجود 23جلد کتاب الحاوی در کشور ما و ترجمه آن به چندین زبان زنده دنیا متاسفانه تا امروز و طی چند سال اخیر 11 جلد آن ترجمه شده است.
عصاره به ترجمه کتاب قانون به 19 زبان زنده دنیا و قدمت تدریس 400 ساله آن در دانشگاه های وین و اتریش اشاره کرد وگفت: یکی از اهداف برپایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده ای طبیعی و طب سنتی ایران آشنایی با میراث پزشکی کشور است.
وی همچنین اذعان کرد: با توجه به غنای فرهنگی کشور در جشنواره امسال به دنبال آشنایی علمی و عملی با مکتب پزشکی ایران هستیم.

اجرای بند بند سند ملی راهبردی گیاهان دارویی و طب سنتی
دکتر عصاره تصویب سند ملی راهبردی گیاهان دارویی و طب سنتی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سند معتبر در یکصد سل اخیر دانست و گفت: این سند نباید صرفا به صورت سند بماند بلکه باید بند بند آن اجرایی شود. در این راستا پیرو مذاکره دکتر ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با وزارتخانه های مرتبط به عنوان اعضای اصلی ستاد تمامی مراکز ذیربط ذیربط موظف به تدوین نقشه راه با نگاه چشم انداز و برش های 5 ساله هستند.
به گفته وی در برگزاری جشنواره امسال اقشار مختلف مردم با داروها و خواص آن آشنا می شوند به همین منظور 18کارگروه آموزشی با حضور قشر تحصیل کرده در این حوزه برپا می شود.
وی به یک هزار و 59داروی گیاهی و فرآورده در فهرست قرارگرفته توسط وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: این امر به آن معناست که تمام مراحل ثبت و صدور مجوز این محصولات طی شده است. از این رو اطلاع رسانی لازم به مردم به عنوان مصرف کننده برای تشخیص داروهای دارای مجوز انجام گیرد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر قرار است صنعت گیاهان دارویی توسعه یابد به این معنا که حلقه های از تولید تا ورود به بازار کامل شود باید خلاهای این حوزه را شناسایی کنیم، اظهار کرد: قرار گرفتن تحت پوشش بیمه ای از جمله این نیازهاست که باید برطرف شود.

قابلیت صنعتی شدن 2300 گونه گیاهی کشور
وی یادآور شد: از 8هزار گونه های گیاهی در کشور تخمین زده می شود که بیش از 7500 گونه آن شناخته و در قالب فلورها منتشر شده است. از این تعداد گونه های گیاهی با توجه به مستندات علمی منتشر شده از سوی محققان نزدیک به 2300 گونه گیاهان دارای خواص مختلف صنعتی شدن هستند.
دکتر عصاره تصریح کرد: تفاوت این گیاهان دارویی با سایر گیاهان در این است که برای تولید محصول به یکی از حوزه های صنعت می روند و تبدیل به کالا می شوند. این کالا ارزش افزوده دارد و کالایی است که امروزه به عنوان کالای دانش بنیان در مصرف داخل، هم در صادرات و هم در ارتقای سطح سلامت جامعه نقش آفرین است.
به گفته وی گیاهان صنعتی یادشده دارای خواصی چون دارویی، آرایشی بهداشتی، شیرین کننده طبیعی، آفت کشی(سموم، کنه کش و قارچ کش ها)، عطر دهنده ها و چاشنی جات هستند و در صنعت داروسازی و طعم دهنده های طبیعی موثر می باشد.
دکتر عصاره به مزیت ایران در بخش رویشگاه های گیاهان و گونه های دارویی اشاره و اذعان کرد: طبق تحقیقات انجام شده این بخش می تواند اشتغال دانش بنیان را گسترش دهد.

جایگزینی ترکیبات طبیعی تا چند سال آینده
وی به مضرات افزودنی های شیمیایی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: تا چند سال آینده به دلیل عوارض سوء آنها بخش زیادی از این ترکیبات و افزودنی های سنتتیک ممنوع و قاعدتا جای خود را به ترکیبات طبیعی می دهند.
به گفته دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از این فرصت مناسب و استثنایی می توان برای اشتغال زایی در کشور و ورود به توسعه اقتصادی این حوزه بهره گرفت.چرا که به عنوان یک اشتغال پایدار است و با تکمیل چرخه صنعت هم تولید داخل تقویت و توسعه صادرات محقق می شود. این امر مصداق مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت است.

درآمدزایی 80 میلیون دلاری از صادرات گیاهان دارویی
دبیر اجرایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته بعضی از محصولات دانش بنیان فرآورده هایی که با پایه گیاهی هستند بیشتر شده است. تقریبا میزان صادرات را بیشتر به نفع این کالا ها کرده است. از جمله شرکت هایی که توانستند بازارهایی در کشورهای پیشرفته از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا پیدا کنند و نزدیک 70 تا 80 میلیون دلار از صادرات ما را محصولات دانش بنیان درآمدزایی داشته باشد.
عصاره با بیان اینکه دو شرکت گلاب گیری ما در دنیا بازار مهمی دارند، افزود: در سال های اخیر صنعت اسانس ما رشد پیدا کرده و اکنون 5درصد اسانس گل محمدی را ایران به کل دنیا صادر می کند .