در سال 2009، مفهوم کلیه مصنوعی پوشیدنی (WAK) مطرح شد که به بیماران مبتلا به نارسایی‌های کلیه جایگزینی مناسب برای دیالیز ارائه می‌داد و هم‌اکنون نمونه اولیه پوشیدنی آن در ایالات متحده مهر تایید گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، قرار است اواخر سال جاری میلادی، سازمان غذا و داروی امریکا انجام آزمایش‌های بالینی روی این ابزار را در سیاتل آغاز کند.

تیمی از دانشمندان به رهبری «ویکتور گورا» از مرکز پزشکی سدارس سینای و دانشکده دیوید گفن دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس این ابزار را ارائه داده‌اند.

سیستم جدید، یک دستگاه دیالیز مینیاتوری است که می‌توان آن را به عنوان کمربند پوشید و با استفاده از یک کاتتر به بدن متصل می‌شود. به گفته تیم علمی، با استفاده از چنین ابزاری، بیماران دیگر نیازی به صرف زمان در جلسات طولانی و کسل‌کننده دیالیز ندارند و حتی در بیرون از منزل، سر کار یا هنگام بازی‌کردن، واحد پوشیدنی ابداعی، خون آن‌ها را تصفیه می‌کند.

مانند یک دستگاه دیالیز معمولی، سامانه WAK محصولات اتلافی را از خون بیماران مبتلا به نارسایی کلیه فیلتر می‌کند. اما در حالی که دستگاه دیالیز معمولی به اندازه یک فایل پرونده بوده و حتی نسخه قابل‌حمل آن به اندازه یک چاپگر رایانه است، وزن فناوری ابداعی فقط 4.5 کیلوگرم اعلام شده است.

از لحاظ ظاهر، ابزار جدید تقریبا شبیه ماشین‌های دیالیز بزرگ است اما تیم علمی با استفاده از فناوری‌های ارائه‌شده در زمینه باتری‌ها، مواد و کوچک‌سازی، توانسته‌ اندازه سامانه پوشیدنی مزبور را کوچک کرده و میزان آب موردنیاز برای عملکرد آن را از 151 لیتر به 0.5 لیتر تقلیل دهد.

انتهای پیام

نخستین کلیه پوشیدنی

نخستین کلیه پوشیدنی