تولید مواد اولیه پره توربین بادی در کشور یکی از اقداماتی است که توسط کارگروه معین انرژی باد ستاد توسعه فناوری انرژی‌های نو معاونت علمی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گسترش روزافزون نیاز به انرژی و محدودیت منابع فسیلی، افزایش آلودگی محیط زیست ناشی از سوزاندن این منابع، بحث گرم شدن هوا و اثرات پدیده گلخانه ای، ریزش باران های اسیدی و ضرورت متعادل نمودن نشر co2 همگی لزوم صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی و توجه مضاعف به استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر را ایجاب می‌کند.


بر این اساس، در بین انرژی‌های تجدید پذیر، انرژی باد یکی از اقتصادی‌ترین روش‌های تولید برق و تضمین‌کننده بخش قابل توجهی از بحث امنیت انرژی است که آلودگی محیط زیست را در پی نداشته و کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای را به همراه دارد.


این گزارش می‌افزاید، طبق اطلس بادی تهیه شده و بر اساس اطلاعات دریافتی از 60 ایستگاه و در مناطق مختلف کشور، میزان ظرفیت اسمی سایتها در حدود 60000 مگاوات است. بر پایه پیش بینی‌های صورت گرفته، میزان انرژی قابل استحصال بادی کشور از لحاظ اقتصادی بالغ بر 18000 مگاوات تخمین زده می‌شود که موید پتانسیل قابل توجه کشور در زمینه احداث نیروگاههای بادی و همچنین اقتصادی بودن سرمایه گذاری در صنعت انرژی بادی است.


گفتنی است، در این راستا کارگروه انرژی باد متشکل از کارشناسان صاحب نظر به عنوان یکی از 8 کارگروه تخصصی ستاد توسعه فناوری انرژی های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بررسی طرح های تحقیقاتی و توسعه ای واصله به دبیرخانه ستاد در حوزه انرژی باد تشکیل گردیده است.


تولید مواد اولیه پره توربین بادی در کشور، تولید گیربکس توربین‌های بادی 660 کیلوواتی، تولید ژنراتور توربین‌های بادی 600 کیلوواتی و طراحی و ساخت جرثقیل خاص برای آسان سازی تعمیرات توربین های بادی 600 کیلوواتی از جمله مهمترین دستاوردهای این کارگروه است. 


بر اساس این گزارش، محققان ما با حمایت این کارگروه موفق به ساخت سیستمی در جهت تعمیر توربین‌ها شدند، تعمیرات توربین بادی با استفاده از جرثقیل‌های بلند انجام می‌شد که هزینه اجاره آنها روزی بیش از 1 میلیون تومان است. با نصب سیستم جدید کار جرثقیل بر روی توربین‌ها حذف شده که با توجه به اینکه بیش از 200 توربین در کشور داریم در هزینه زیادی صرفه جویی می‌شود.


همچنین، بومی سازی و کسب توانمندی توربین‌های بادی ساخت داخل و توسعه پایدار و ارتقاء امنیت اولویت‌های کارگروه یرای ارسال طرح است.


لازم به ذکر است، در وزارت نیرو، نصب پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در قانون برنامه پنجم توسعه هدفگذاری شده است که از این میزان 4500 مگاوات آن برای توسعه باد در نظر گرفته شده است، می‌توان گفت در پنج سال آینده قریب به چهار هزار مگاوات بازار برای توسعه بخش خصوصی وجود خواهد داشت. 


همچنین، سیاست کلان کشور ما در چشم انداز برنامه‌های آتی در افزایش نقش بخش‌های غیر دولتی استوار شده است که از جمله فواید و مزایای آن کاستن از حجم و فعالیت‌های تصدی گری دولت است. با فعال شدن بخش خصوصی در عرصه احداث نیروگاه‌های بادی که جذابیت‌های فراوانی برای بخش خصوصی دارد، توان مالی، فنی و مدیریتی کشور افزایش می‌یابد و با شروع پروژه‌ها و فعالیت‌های جدید عملا بخش خصوصی به کمک بخش دولتی آمده و کل کشور از این مشارکت سود خواهد برد. همچنین باید توجه داشت که نیروگاه‌های بادی به سرمایه اولیه بالایی نیاز دارند بنابراین تامین سرمایه اولیه در این طرح‌ها از مشکلات اجرایی آن‌هاست.


گفتنی است، بازار نیروگاه‌های بادی در ایران رو به شکوفایی است و ورود به این بازار می‌تواند آینده خوبی را در دراز مدت برای سرمایه گذاران تضمین کند. بنابراین اگر به ایران به صورت پایگاهی برای تولید تجهیزات و تامین نیروی انسانی متخصص نگریسته شود بازارهای کشورهای منطقه می‌توانند مورد توجه قرار گیرند.