دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رشداقتصادی کشور را منوط به نهادینه کردن مدیریت فناوری دانست و گفت: طرح اهدای جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، اقتصاد دانش محور را پویا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس انجمن مدیریت فناوری ایران، اقتصاد دانش محور را اقتصادی دانست که از فناوری در تمام مراحل رشد اقتصادی به میزان وسیع استفاده شود و اظهار کرد: هم اکنون 300 انجمن فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد انجمن مدیریت فناوری ایران طبق ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جزو انجمن های برتر به شمار می رود.


وی افزود: انجمن فوق فعالیت بسیار وسیع در سطح دانشگاه و صنعت انجام می دهد زیرا اعضای آن معتقدند برای یکپارچه کردن فناوری با اقتصاد می‌بایست پیوند آشتی میان دانشگاه و صنعت برقرار کرد.


منطقی انجمن مدیریت فناوری ایران را ناظر بر فعالیت های فناورانه و نوآورانه شرکت های دانش بنیان و بنگاه‌های اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: این انجمن می کوشد تا به بکارگیری فناوری های مناسب با حداکثر خروجی اقتصادی کمک نماید و از این طریق رشد اقتصادی را افزایش دهد.


دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه انجمن فوق برای اشاعه امور یاد شده از فعالیت های مختلفی بهره می گیرد، اظهار کرد: برگزاری سه کنفرانس آن هم در سطح بین‌المللی یکی از فعالیت های تعریف شده برای دستیابی به اهداف فوق است.به گفته منطقی، حضور شرکت کنندگان قبلی در کنفرانس ها نشان از آن دارد که این کنفرانس ها توانسته نکات کلیدی مورد نظر این شرکت کنندگان را مورد بررسی قراردهد و گره گشای کارشان باشد.


رییس انجمن مدیریت فناوری ایران به بخش دوم فعالیت این انجمن برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده اشاره کرد و گفت: ما برای نشان دادن تاثیر و نقش فناوری در فعالیت بنگاههای اقتصادی، شرکت های دانش بنیان و شرکت های بزرگ،جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری را طراحی کرده ایم تا از این طریق به آنها بگوییم بهره گیری از فناوری چگونه عملکرد کاری آنها را ارتقا می دهد.

سطح بندی بنگاههای اقتصادی و شرکت های دانش بنیان در جایزه

وی افزود: در طراحی این جایزه دو جنبه ظاهری و اصلی نهفته است. در واقع این جایزه در ظاهر به پایش بنگاه می پردازد و به مسئولان آن بنگاه یا شرکت دانش بنیان می گوید که در بحث مدیریت فناوری و نوآوری چه جایگاهی دارند و در نهایت فعالیت آنها را در بحث مدیریت فناوری و نوآوری سطح بندی می کند.


منطقی با بیان اینکه صرف ارزیابی مشکل بنگاه های اقتصادی و شرکت های دانش بنیان را حل نمی کند، تصریح کرد: بحث مهم تر این است که ما باید ایفاگر نقش راهنما باشیم و بگوییم این بنگاهها یا شرکت ها چگونه باید از چه نقطه ای به نقطه بالاتر برسند و این نقطه در جایزه تعریف شده است.


به گفته وی، اعضای این انجمن به دنبال ترغیب بنگاههای اقتصادی و شرکت های دانش بنیان و بزرگ هستند تا این امرنیروی محرک آنها برای حرکت از نقطه پایین به نقطه بالاتر باشد.

ورود فارغ التحصیلان مدیریت فناوری به عرصه اقتصاد دانش محور

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی از بهره گیری فارغ التحصیلان مدیریت فناوری که تجارب صنعتی یا تجارب عملیاتی دارند برای نیل به اهداف انجمن خبر داد و گفت: ما به دنبال تشکیل بنگاه های اقتصادی مشابه با شرکت های دانش بنیان جدید با حضور این فارغ التحصیلان هستیم تا اهرم موفقیت بنگاه های اقتصادی و شرکت های دانش بنیان موجود شوند و به آنها طریق ارتقای مدیریت فناوری را آموزش دهند.


وی خاطرنشان کرد: خروجی اصلی جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری پیوند مدیریت فناوری با عملکرد بنگاههای اقتصادی و شرکت های دانش بنیان است به گونه ای که بنگاههای اقتصادی به یک سطح بالاتری از عملکرد اقتصادی برسند.


دکتر منطقی تحقق این امر را مستلزم ترسیم نقشه راه و ارزیابی عملکرد فعلی بنگاههای اقتصادی و شرکت های دانش بنیان دانست و افزود: برای رسیدن به این هدف در اندیشه ایجاد مراکز مشاوره و تربیت مشاوران شرکت های دانش بنیانی هستیم که به کمک آنها بروند و به آنها خوراک فکری تزریق کنند.

رشد اقتصادی منوط به نهادینه کردن مدیریت فناوری

وی به سطوح ارزیابی تعریف شده برای بنگاههای اقتصادی و شرکت های دانش بنیان اشاره کردو اذعان داشت: اگرچه مرحله اول اعطای این جایزه به صورت کلی انجام شد اما مراحل بعدی آن با ارزیابی در سه سطح به برگزیدگان مدیریت فناوری اهدا شد.


دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: سه سطح ارزیابی تعریف شده در سطح بنگاههایی که در دوره قبل حضور داشتند، سطح شرکت های دانش بنیان و سطح بنگاههای بزرگ مادر (هلدینگ‌ها) که چندین شرکت را در برمی گیرد، خلاصه می شود.


به گفته وی، با تحقق این امر می توان دامنه سطوح تعریف شده را وسعت داد و کل نظام نوآوری ملی را مورد ارزیابی قرار داد و در نهایت برای اینکه این مدل با این نظام ارتقا پیدا کند راهکارهایی را به مسئولان مرتبط با آن ارجاع داد.


منطقی به دلایل رشد اقتصادی در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و افزود:کشورهایی که رشد اقتصادی پیدا کرده اند کشورهایی بوده اند که فناوری را در همه رده های عملکرد خود جاری کردند، بنابراین اگر ما بخواهیم در منطقه اول شویم و به نقطه مطلوب تعریف شده در چشم انداز برسیم باید با برنامه ریزی، فناوری را مدیریت کنیم ودر بخش های مختلف آن را به کار بگیریم. 


رییس انجمن مدیریت فناوری ایران بر لزوم نهادینه شدن بکار گیری مدیریت فناوری در بنگاههای اقتصادی و شرکت های دانش بنیان تاکید و تصریح کرد: مدیریت فناوری اقدامی است که کشورهای رقیب ما به شدت بر انجام آن تمرکز دارند و ما در واقع با انجام آن یک کار اصولی و اساسی را در سطح کشور که کمتر بر روی آن تمرکز بوده است را در قالب یکNGO به اجرا در می آوریم.


وی یادآور شد: نهادینه شدن مدیریت فناوری نیازمند مساعدت همه بخش های کشوراست و هم اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارتخانه های نفت، بهداشت، صنعت معدن، تجارت و دفاع از جمله اعضا و حامیان این NGO هستند.


دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان گفت: در حال حاضر مرحله ثبت نام از بنگاههای اقتصادی و شرکت های دانش بنیان انجام شده و تیم های ارزیابی جدید نیز در حال آموزش هستند. همچنین برگزیدگان سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری اوایل بهمنماه سال جاری معرفی و مورد تقدیر قرار می گیرند.


سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اوایل بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می