موسسه خدمات فناوری تا بازار نانو چیست؟ با چه هدفی ایجاد شده؟ چه خدماتی ارائه می‌دهد؟... در این گزارش به سوالات این زمینه پاسخ خواهیم داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،تجاری‌سازی فناوری‌های نوین، فرآیندی پیچیده، پر ریسک‌ و چالش‌برانگیز است. این موضوع، باعث می¬شود که زمان توسعه فناوری/ محصول و حصول ثروت از آن افزایش یافته و درصد موفقیت آن در بازار کاهش یابد، به گونه‌ای که طبق آمارهای رسمی 80 تا 85 درصد محصولات مرتبط با فناوری‌های نوین به بازار نمی‌رسند.

 



بررسی‌های علمی حوزه مدیریت فناوری نشان می‌دهد تجاری‌سازی موفق فناوری‌های نوین از طریق توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل دسترسی آن‌ها به خدماتی چون دریافت استانداردهای محصول، مطالعه بازار، رصد فناوری، امکان‌سنجی فنی و... امکانپذیر است. این خدمات در چارچوب «خدمات توسعه فناوری» تعریف می‌شود.

هدف تشکیل کریدور
موسسه خدمات فناوری تا بازار (کریدور)، با هدف کاهش زمان تجاری سازی و افزایش نرخ موفقیت شرکت¬های دانش بنیان شکل گرفته است؛ کریدور با شناسایی و ارزیابی خدمات توسعه فناوری و تشخیص نیازهای تجاری سازی، امکان برآورده شدن آنها را ساده کرده است، و با توافق با سازمان¬ها و نهادهای حمایتی طی آیین¬نامه¬های مشخص از شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب ارائه خدمات تجاری سازی حمایت می¬کند. از سوی دیگر علاوه بر کمک به متقاضیان در خصوص جذب حمایت مالی نهادهای دولتی (به عنوان یارانه خدمات)، تسهیل دسترسی و تضمین کیفیت خدمات ارائه شده به متقاضیان (شرکت‌های دانش‌بنیان) ا از اهداف کریدور است. در همین راستا کریدور جهت ارائه خدمات از طریق گزینش و معرفی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری‌سازی (کارگزار)، تضمین کیفیت خدمات ارائه شده به متقاضیان و سنجش و رتبه‌دهی به کارگزاران از طریق ارزیابی و استانداردسازی خدمات ارائه شده توسط کارگزاران متمرکز است.
کریدور با شناسایی بیش از 60 خدمت تجاری‌سازی و قراردادن خدمات مشابه در کنار هم، یک قالب 16 گانه برای دسته‌بندی این خدمات ارائه کرده است که در قالب کریدور خدمات و صادرات اقدام به ارائه این خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان می کند.

کریدور صادراتی
با راه اندازی کریدور صادرات برخی خدمات که در قالب ایستگاه 16 خدماتی کریدور با عنوان ایستگاه بازاریابی بین‌الملل ارائه می‌شد به صورت ساختار جدیدی تحت عنوان کریدور صادراتی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود. در جدول ذیل سرفصل‌ها و عناوین این خدمات معرفی شده است.

 

ساختار ارائه خدمات
خدمات تجاری‌سازی ماهیت های متفاوتی دارند، به همین دلیل، کریدور 4 رویکرد را در ارائه این خدمات در پیش گرفته است، لازم به ذکر است ساختار داخلی کریدور از دو بخش امور فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان و امور کارگزارن خدمات فناوری تشکیل شده است.
ارزیابی فناوری و شرکت دانش بنیان
تامین اطلاعات در حوزه تجاری سازی
تسهیل دسترسی به خدمات تجاری سازی
تعامل با نهادها و سازمانهای حمایتی و قانونی جهت تدوین آیین‌نامه مرتبط با تجاری‌سازی

ارزیابی فناوری و شرکت دانش بنیان
خدمات این بخش در قالب بررسی و راستی آزمایی محصول/ فناوری در هر حوزه فناوری به متقاضی ارائه می شود. پس از تایید سازمان های حمایتی ذیریط، کریدور نسبت به ارزیابی و شناسایی دقیق نیازمندی های متقاضی در مسیر تجاری سازی فناوری اقدام می کند. در این مسیر یکی از کارشناسان کریدور به عنوان رابط (پشتیبان)، تمامی ارتباطات و خدمات را به متقاضی ارائه می-کند، این موارد در امور فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان پیگیری می‌شود:
راستی‌آزمایی اصالت فناوری
اعطای تاییدیه های فناوری
ارزیابی کلی وضعیت شرکت و سطح فناوری
تدوین برنامه تجاری سازی و استفاده از خدمات تجاری سازی
پاسخ به استعلامات سازمان¬ها در راستای اعتبار بخشی به متقاضی

تامین اطلاعات در حوزه تجاری سازی
بسیاری از موانع در مسیر تجاری سازی به دلیل عدم دسترسی متقاضی به اطلاعات شفاف، به روز و کارآمد است. در همین راستا کریدور با تامین و بروزرسانی این اطلاعات، با ابزارهای مختلف آن را در اختیار متقاضیان قرار می دهد:
خدمات آموزشی
خدمات مشاوره ای
ارائه بانک های اطلاعاتی، گزارشات کاربردی و شاخص های ارزیابی خدمات

تسهیل دسترسی به خدمات تجاری سازی
یکی از وظایف کریدور علاوه بر تسهیل دسترسی و تضمین کیفیت خدمات ارائه شده ، کمک به متقاضیان در خصوص جذب حمایت مالی نهادهای دولتی (به عنوان یارانه خدمات) است. در همین راستا امور کارگزاران کریدور فعالیت های خود را در 3 حوزه زیر متمرکز کرده است:
گزینش و معرفی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری‌سازی (کارگزار)
تضمین کیفیت خدمات ارائه شده به متقاضیان
سنجش و رتبه دهی به کارگزاران از طریق ارزیابی و استانداردسازی خدمات ارائه شده توسط کارگزاران

همکاری با نهاد حمایتی و سازمان‌های استاندارد جهت تدوین آیین نامه های مرتبط به حوزه فناوری
کمک به ظرفیت سازی در سازمان های استاندارد با ایجاد کمیته‌های تخصصی (کمیته نانو وزارت بهداشت، زیرکمیته نانو کمیته استاندارد جهادکشاورزی): به دلیل تازگی مباحث در حوزه فناوری نوین در برخی از سازمان‌های ارائه دهنده استاندارد و مجوزهای فروش، آیین‌نامه‌ای جهت بررسی برای محصولات حوزه فناوری نوین تدوین نشده است، لذا موسسه با همکاری این سازمان‌ها و از طریق ستاد نانو اقدام به ایجاد ظرفیت جهت بررسی و استانداردسازی این محصولات کرده است.
تعامل با نهادهای دولتی جهت هدفمندتر نمودن حمایت‌های اختصاص داده شده به شرکت های حوزه فناوری های نوین، از طریق ارائه یارانه خدمات تجاری‌سازی


زیرساخت نرم افزاری
جهت تجمیع و تسهیل دسترسی به اطلاعات، کریدور اقدام به ایجاد پرتال سازمانی کرده است، که به تسهیل ارتباطات در فرآیندهای تجاری سازی کمک شایانی می‌کند:
ثبت اطلاعات ثبتی، پرسنلی و مالی شرکت های دانش بنیان، فناوران، کارگزاران و مراکز رشد
ثبت اطلاعات فناوری، بانک های اطلاعات خدمات، آیین نامه ها و سرویس ارزیابی و تحلیل
ایجاد کارتابل به همراه دسترسی اختصاصی برای کارشناسان موسسه، شرکت‌ها و فناوران، کارگزاران، مراکز رشد
ایجاد فرآیندهای سازمانی بین کارتابل‌ها با سرویس های: مکاتبات، قرارداد و دستور پرداخت، گزارشات فنی و بازدید از شرکت ها و ارجاع شرکت‌ها به کارگزاران جهت دریافت خدمات
امکان استخراج گزارشات مختلف و نیز دسترسی مشاهده اطلاعات در کارتابل‎ها و سایت کریدور

تدوین آیین‌نامه های حمایتی در قالب ارائه خدمات تجاری سازی
در این راستا موسسه جهت هدفمند نمودن اعتبارات نهادهای دولتی و حمایتی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستادهای علمی و فناوری و در راستای تجاری‌سازی، اقدام به تدوین آیین‌نامه‌های ارزیابی و ارائه خدمات به متقاضیان کرده است:
آیین‌نامه پذیرش و راستی آزمایی فناوری
آیین‌نامه رصد فناوری و تحلیل پتنت
آیین‌نامه حمایت از ثبت علامت تجاری
آیین‌نامه حمایت تشویقی از تجاری‌سازی اختراع
آیین‌نامه ارزیابی و داوری ثبت اختراعات داخلی
آیین‌نامه حمایت از ثبت اختراع (پتنت) بین‌المللی
آیین‌نامه حمایت از اخذ گواهینامه‌ها و مجوزهای مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان
آیین‌نامه حمایت از خدمات حسابداری
آیین‌نامه استفاده از خدمات مشاوره (پیشخوان‌های مشاوره)
آیین‌نامه اجرایی حمایت از شبکه بازاریابان محصولات نانوفناوری
آئین‌نامه حمایت از طراحی و تهیه اقلام تبلیغاتی
دستورالعمل پرداخت حمایت به شرکت‌های مستقر در مراکز رشد
آیین نامه حمایت از اشتغال افراد در شرکت های تولیدی
لازم به توضیح است که هم‌اکنون در شبکه شرکت‌های کریدور بیش از 154 شرکت در قالب 262 محصولات و تجهیزات دانش‌بنیان که موفق به اخذ تاییدیه فناوری در حوزه نانو شده‌اند که پس از ارزیابی و ترسیم نقشه تجاری‌سازی، بیش از 637 مورد خدمات و 145 مورد خدمات آموزشی و مشاوره ای از طریق 68 کارگزار خدماتی، مشاور و نیز بدنه کریدور دریافت کرده‌اند.