فناور برتر برگزیده پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به مهم خواندن دستیابی به فناوری بومی خوردگی مواد گفت: در این صورت می‌توانیم از واردات جلوگیری و با هزینه بسیار پایین تر این محصول را تولید و در بازار منطقه ای عرضه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر علی نعمتی، فناور برتر برگزیده پارک فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه تمام فعالیت‌های تحقیقاتی این شرکت در زمینه حفاری است، ابراز کرد: ما قصد داریم به طور اختصاصی تحقیقات در زمینه مواد شیمیایی صنعت حفاری و مواد مورد مصرف در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را منسجم کنیم.


این استاد دانشگاه تهران با 15 سال سابقه تحقیقاتی، درباره نمونه فعالیت‌های انجام شده در این حوزه گفت: تعداد زیادی از مواد شیمیایی هستند که یا به صورت خالص یا در قالب فرمولاسیون به کشور ما وارد و مصرف می‌شوند. خیلی از این مواد با نام‌های تجاری وارد می‌شوند و اصلاً شناخته شده نیستند.

لزوم کار تحقیقاتی منسجم در فناوری خوردگی

وی همچنین بیان کرد: مثلاً موادی که برای خوردگی فلزات در صنایع مختلف حفاری، پالایشگاه‌ها، صنایع آب و فاضلاب، صنایع شیمیایی و غیره استفاده می‌شود تنها یک ماده ضد عفونی کننده جلوگیری از خوردگی است، اما در 50 صنعت به کار برده می‌شود که هیچ کار تحقیقاتی منسجمی در ساخت، کنترل و مدیریت خوردگی در کشور ما وجود ندارد.


نعمتی افزود: شرکت‌هایی هستند که جسته و گریخته فعالیت می‌کنند. اما تحقیقات آن‌ها منسجم نیست. در زمینه فعالیت شیمیایی هیچ‌گونه تحقیقاتی انجام نمی‌شود و غالباً تنها مواد وارد کشور می‌شود و در نمایندگی‌ها به فروش می‌رسد. این در حالی است که مواد ذکر شده همگی قابلیت تغییر در داخل را با قیمت بسیار پایین تر دارند.


وی ادامه داد: اگر ما این دانش فنی را بومی کنیم، می‌توانیم کنترل بهتری بر روی خوردگی داشته باشیم. مصرف آن را بهینه کنیم و برای موارد جدید تر پاسخی داشته باشیم.


ظرفیت افزایش تولید کالا با فناوری خوردگی

مدیرعامل شرکت فناور "پارس کیمیا الوند" مستقر در پارک فناوری پردیس با بیان اینکه در زمینه پالایش، بهره برداری، صادرات، اکتشاف و حفاری نفت و غیره، چندین قلم مواد عرصه فناوری خوردگی با ارزش و حجم بالایی وارد می‌شود، ابراز کرد: در حال حاضر ما 6 قلم از این مواد را به تولید رسانده‌ایم و مرحله تحقیقاتی 5 قلم دیگر هم به پایان رسیده است و به زودی به خط تولید خواهند رسید. اما جا دارد این مواد به 50 قلم افزایش پیدا کند.


این فناور برتر برگزیده توضیح داد: با بومی سازی تکنولوژی، از واردات آن جلوگیری می‌شود. پس از آن به صادرات دست خواهیم یافت. صادرات هم به نوبه خود موجب ارزآوری خواهد شد.


نعمتی با اشاره به این که سال گذشته سه مورد از همین مواد تولید شده توسط شرکت دانش بنیان به کشور ترکمنستان صادر شده‌اند گفت: با این کار هم از خروج ارز جلوگیری می‌شود و هم با شناخت بازار منطقه مانند عراق، کشورهای عربی و بخشی از آفریقای شمالی می‌توان بازار جدیدی را به دست آورد.


این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: در حال تأسیس شرکت دانش بنیانی مستقر در پارک پردیس هستیم که به واسطه آن، نیروهای مستعد دانشگاهی را بعد از فراغت از تحصیل به کار بگیریم و مرکز تحقیقاتی مناسبی ایجاد کنیم.

اهمیت حضور دانشجویان در بازار

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره ظرفیت دانشجویان برای حضور در بازار سرمایه توضیح داد: مشکل ما از دانشجوها نیست. به طور کل ارتباط اساتید و دانشگاه با صنعت پایین است و دانشجویان به ناچار وارد بازار نمی‌شوند.


وی ادامه داد: اگر اساتیدی که با صنعت در ارتباط هستند پروژه‌های نیاز روز جامعه را به دانشجوها منتقل کنند می‌توان در این عرصه موفق عمل کرد. دانشجویان ما همان‌هایی هستند که در طول سال به کشورهای دیگر می روند و بسیاری از آنان نیز موفقیت های چشمگیری در عرصه های علمی به دست می آورند. پس این ما هستیم که باید از آن‌ها استفاده کنیم.


نعمتی همچنین بیان کرد: دانشجویان ما در حال حاضر اگر بهتر از دیگر دانشجویان دنیا نباشند، پایین تر نیستند. مشکل یک حلقه مفقوده است که باید از دانشجویان در مسیر مناسب استفاده کرد. پس ما می توانیم با استفاده شرکت های دانش بنیان خود این امکانات را برای دانشجویان فراهم کنیم.


این فعال فناور، در بیان نقش بخش خصوصی در راستای فعالیت‌های علمی گفت: هر فعالیتی اگر خصوصی نشود به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. تنها راهی که می‌تواند ما را در زمینه علمی جلو ببرد این است که شرکت‌هایی که هدف اصلی آن‌ها تولید علم و خدمات در این عرصه است را شناسایی کرده و از آن‌ها حمایت کنیم.


این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان عنوان کرد: با توجه به صحبت‌های دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و تاکید ایشان بر درآمدزایی تحقیقات دانشگاهی، من اعلام آمادگی می‌کنم که مرکز ما به عنوان مرکز نمونه الگویی برای دیگر شرکت‌ها باشد. بنابراین می‌توان با همکاری دانشجویان، تجربیات دانشگاهی و استفاده از این سیستم، برای حوزه علمی کشور مفید بود.