دانشمند ایرانی دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکا با همکاری موسسه "Georg-Speyer-Haus" در فرانکفورت آلمان توانست نقش زردچوبه را در کاهش سرطان ریه کشف کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان به سرپرستی دکتر افشین دولتی طی پژوهشی نشان دادند که کورکومین می‌تواند در کاهش روند پیشرفت سرطان مزوتلیوما که در دیواره ریه گسترش پیدا می‌کند موثر باشد؛ کورکومین (ترکیبی فنلی)، ماده موثر زردچوبه است که خواص ضد التهابی دارد.

مزوتلیوما یک تومور خوش‌خیم (غیرسرطانی) یا بدخیم (سرطانی) است که پوشش داخلی قفسه سینه یا شکم را درگیر می‌کند. مزوتلیوما بسیار آرام پیشرفت می‌کند و از زمان تشکیل سلول‌های سرطانی تا بروز علایم گاهی بیش از ۱۰ سال به طول می‌انجامد.

محققان دریافتند که کورکومین و پپتیدهای"PIAS3"، سطوح"PIAS3" را افزایش می‌دهدکه در نتیجه آن فعالیت "STAT3" سرکوب شده و نهایتا باعث مرگ سلول‌های مزوتلیمایی می‌شود.

علاوه بر این یافته‌های این تحقیق اثبات می‌کند که "PIAS3" می‌تواند به عنوان نشانگر پیش‌بینی مزوتلیما به کار رود چرا که تومورهای این بیماری همواره به طور پایدار و شیوه‌ای قابل پیش بینی پیشرفت نمی‌کنند و به همین علت این ماده می‌تواند نشانگر خوبی باشد.

به گفته محققان، بیان "PIAS3" به طور مثبتی شانس زنده ماندن بیماران مبتلا به مزوتلیما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بنابراین تمام تلاش‌ها بر این است که درمان‌های مربوطه بر این ماده متمرکز شوند تا راه‌های ساده و موثرتری را با کمک آنالوگ‌های قابل جذب کورکومین و پپپتیدهای "PIAS3" برای افزایش سطوح درون سلولی"PIAS3" بررسی کرد.

این پژوهش در مجله Clinical Cancer Research منتشر شده است.