شرکت کنندگان در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی علاوه بر آنکه نوآوری ها و خلاقیت های چشمگیری را در حوزه کاری خود در این نمایشگاه ارائه داده اند، نگاهی جدی و راهگشا در تولید محصولات روزمره و مهم جامعه نیز داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناروی و نوآوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و طب سنتی ایران در حالی آغاز به کار کرد که حدود 350 شرکت فعال در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طبی و صنایع (عطر، طعم، چاشنی جات و...) کودهای گیاهی و سایر محصولات حاصل شده از گیاهان دارویی و ترکیبات موثر گیاهی در آن شرکت دارند.

رونمایی از خمیردندان گیاهی و کرم شترمرغ تولید داخل

از جمله این شرکت های فعال می توان به شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر اشاره کرد. این شرکت دانش بنیان که محصولات خود را با دو برند "پرمون" و "هربکس" به بازارهای داخل و خارج کشور صادر می کند امسال با حضور در این دوره از نمایشگاه از دو محصول جدید خود به نام های خمیردندان گیاهی و کرم شتر مرغ رونمایی کرد.


خمیردندان یادشده با خاصیت ضدباکتری ، ضد التهاب و ضدجرم مانع تشکیل پلاک بر روی دندان می شود. از ویژگی های منحصر به فرد این خمیردندان می توان به بهره گیری از عصاره بره موم (از محصولات جانبی عسل) در تولید آن اشاره کرد.


همچنین در این خمیردندان گیاهی عصاره مرزه خوزستانی و میخک به کار رفته است. کرم شتر مرغ تولید این شرکت نیز با خاصیت ضد چروکی و ضد التهاب خدمتی جدید به عرصه آرایشی و بهداشتی است. روغن شتر مرغ به کار رفته در این کرم که سال های قبل توسط این شرکت تولید شده بود هم اکنون موجب ساخت این محصول جدید شده است.


یادآور می شود: برای تولید خمیردندان گیاهی هربکس حدود یک سال فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی انجام شده و این محصول دانش بنیان به همراه کرم شترمرغ با حضور معاون اول ریاست جمهوری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی قبل از آغاز مراسم افتتاحیه نمایشگاه رونمایی شد. 


شرکت دانش بنیان داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر تا کنون موجب اشتغال زایی بیش از 1200 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شده است. آمار محصولات تولیدی آن به 40 محصول می رسد. این شرکت هم اکنون به کشورهای عراق و ارمنستان به صورت مداوم محصولات خود را صادر می کند. صادرات محصول این کشور به کشور ارمنستان در حال نوسان است و به زودی مسئولان این شرکت با کشور ترکیه محصولی با برند مشترک تولید خواهند کرد.

 

اشتغالزایی برای 1500 نفر


شرکت دارویی زردبند تولید کننده مکمل های گیاهی از دیگر شرکت های دانش بنیان حاضر در این نمایشگاه است. این شرکت در نمایشگاه امسال از محصولات جدید خود با عنوان عصاره سنبل الطیب، گالگا، عصاره اورتیکا، عصاره زعفران، افشره زیره، افشره اسطوخودوس و افشره لیموترش رونمایی کرد. این محصولات به ترتیب مناسب برای دستگاه عصبی، دیابت، مجاری ادرار، دستگاه عصبی و زنان، لاغری، دستگاه عصبی و قلب و عروق مناسب است. این شرکت محصولات تولیدی خود را با برند مای ویلیج به اروپا و مالزی و برند گلی سان به سوییس صادر می کند.


آمار اشتغالزایی شرکت داروسازی زردبند با واسطه و بی واسطه به بیش از 1500 نفر می رسد. شرکت فوق در کارنامه فعالیت خود عناوین کارآفرین برتر سال 92 و در بخش کشاورزی در زمینه کشت گیاه گالگا عنوان کاشت برترین گیاه را به خود اختصاص داده است. تا کنون 43 محصول در زمینه های دارویی و آرایشی توسط این شرکت تولید و روانه بازار شده است.


طعم دهنده های محلی ایران

از دیگر شرکت های دانش بنیان فعال حاضر در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و طب سنتی می توان به شرکت دانش بنیان طعم و عطر ماگنولیا اشاره کرد. این شرکت در این دوره از حضور خود به ارایه محصولات جدید با عنوان طعم دهنده های محلی ایرانی پرداخت.


از ویژگی های محصول رونمایی شده این شرکت می توان به گیاهی بودن آن اشاره کرد. الهام گرفتن از طعم های مازندرانی، گیلکی، بختیاری، کردی از دیگر ویژگی های محصول یاد شده به شمار می رود. تولید کنندگان این محصولات از سال 85 کار مطالعاتی خود بر روی ذائقه های مردم مناطق مختلف ایران زمین را آغاز کردند.


محصولات این شرکت دانش بنیان هم اکنون با برند "آلس پایس" و "ماگنولیا" در بازارهای داخلی و خارج از کشور ارایه می شود. شرکت دانش بنیان طعم و عطر ماگنولیا هم اکنون محصولات خود را به کشورهایی چون عراق، آذربایجان، ارمنستان و افغانستان صادر می کند.


اشتغالزایی بیش از 80 نفر به صورت مستقیم، تولید 400 محصول در زمینه رنگ و طعم دهنده های طبیعی و دریافت جوایزی چون جایزه تعاونی برتر سال 91و 92 در پرونده کاری این شرکت ثبت شده است. از جمله وجه تمایز این شرکت نسبت به دیگر شرکت های حاضر در نمایشگاه امسال می توان به تنها دارنده مجوز صنفی اشاره کرد.


دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران از 7 تا 10 مهرماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بر پا می‌شود. این نمایشگاه از ساعت 9 تا 19 روزهای یادشده میزبان علاقه مندان است.