دومین دوره برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران در دومین روز از برگزاری، شاهد استقبال چشمگیر و بی سابقه بازدیدکنندگان و مراجعه بسیاری از علاقه مندان عرصه گیاهان دارویی و طب سنتی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزایش میزان استقبال از دومین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران در روز دوم برگزاری آن، بیش از حد انتظار بود به گونه ای که در چند ساعت پایانی این روز، موج چشمگیر علاقه مندان به عرصه گیاهان دارویی در این نمایشگاه حضور یافتند.
جایگاه گیاهان دارویی و طب سنتی در میان مردم کشور ما از دیر باز بسیار حائز اهمیت بوده است و در اغلب موارد سعی بر درمان از طریق گیاهان دارویی و سنتی و تهیه آنها از عطاری ها معتقدند و به شدت از استفاده داروهای شیمیایی اجتناب می کنند اما این در حالی است که طب سنتی و گیاهان دارویی هنوز نتوانسته جایگاه اصلی خود رادر کشور و بازارهای جهانی پیدا کند.
بر اساس این گزارش، در روزهای نخستین برگزاری دومین دوره نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی در ایران، بخش عظیمی از بازدید کنندگان را متخصصان، فعالان حوزه گیاهان دارویی، پزشکان تشکیل می دادند اما در این بین حضور اقشار مختلف مردم از جمله فروشندگان عطاری که به "عطار باشی ها " معروف هستند نیزبسیار قابل توجه بود زیرا آنها آمده بودند تا با جدید ترین محصولات و دستاوردهای گیاهان دارویی و طب سنتی که حالا با فناوری عجین شده اند آشنا شوند.

فرهنگ سازی برای مصرف محصولات ارگانیک
احمد حسنی یکی از بازدید کنندگان میانسالی بود که به شغل عطاری مشغول است و برای آشنایی با محصولات جدید به این نمایشگاه دارویی و گیاهی مراجعه کرده بود.
وی با اشاره به این موضوع که برگزاری این نمایشگاه ها باعث رشد حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی می شود گفت: برای من که سال ها این حرفه را با علاقه انجام داده ام و به نوعی با پوست و خونم عجین شده حضو ردر این نمایشگاه بسیار لذت بخش است.
حسنی همچنین از اینکه امروزه فناوری، دانش و علم توانسته در کاربردی کردن گیاهان دارویی و طب سنتی موثر باشد نیز اظهار امیدواری کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی های روز و فناوری ها موجب پیشرفت بحث گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور می شود و در جهت کاربردی تر شدن آن موثر است.
زهره محمدی و حسن رضایی زوج میانسالی بودند که برای بازدید از این نمایشگاه مراجعه کرده بودند تا گیاهان دارویی که در درمان بسیاری از امراض مانند دیابت، چربی و فشار خون و مواردی از این قبیل موثر هستند تهیه کنند و با جدید ترین گیاهان و محصولاتی که در درمان اینگونه موارد تاثیر گذار هستند آشنا شوند.
این زوج میانسال به بحث ارگانیک بودن مواد غذایی و گیاهان دارویی نیز اشاره داشتند و خاطر نشان کردند:استفاده از مواد غذایی سالم و کاملا طبیعی برای سلامتی مردم بسیار مهم بوده و باید بحث استفاده از مواد ارگانیک به طور جدی پیگیری شود.

سلامتکده و درمان بیماران در نمایشگاه
سلامتکده عنوان مرکزی است که مسوولان برگزاری نمایشگاه در حاشیه برگزاری آن برای رفاه مردم در نظر گرفته اند و در سه شیفت مختلف 10 پزشک به بررسی مشکلات و درمان بازدید کنندگان می پردازند.
محمد حسینی یکی دیگر از افرادی بود که برای بازدید از این نمایشگاه آمده بود واز عرضه داروهای مختلف گیاهی که با استفاده از برخی فناوری ها در بیماری ها کاربردی شده اند بسیار اظهار رضایت داشت.
وی به نقش فناوری در پیشرفت گیاهانی که در محیط گلخانه ای پرورش می یابند نیز اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه با استفاده از تکنولوژی و فناوری پیشرفت های چشمگیری را در حوزه پرورش گیاهان دارویی در محیط گلخانه ای شاهد بودم.

فن بازار و ایجاد ارتباط بین فناوران و سرمایه گذاران
برگزاری فن بازار در حاشیه برگزاری دومین دوره جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران نیز از دیگر برنامه هایی بود که برای ایجاد ارتباط هر چه بیشتر صاحبان فناوری و سرمایه گذاران برگزار شده بود و مورد تقدیر فعالان این حوزه قرار گرفت.
دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران از 7 تا 10 مهرماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بر پا می‌شود. این نمایشگاه از ساعت 9 تا 19 روزهای یادشده میزبان علاقه مندان است.