عضو ستاد فناوری های گیاهان دارویی معاونت علمی از سهم بالای مکمل های دارویی و غذایی در توسعه اقتصاد کشور خبر داد و توجه درست به این حوزه را ضروی دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر غلامرضا امین، عضو ستاد فناوری های گیاهان دارویی معاونت علمی و یکی از اعضای کارگاه آموزشی آشنایی با بازار مکمل‌ها و غذا، داروها و ارزش سرمایه‌گذاری در این حوزه که در حاشیه دومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران برگزار می شود، گفت: این کارگاه با هدف شناساندن بازار مکمل های دارویی و غذایی به جامعه هدف برگزار می شود.


وی افزود: مکمل ها فرآورده هایی هستند که مواد گیاهی، معدنی، بایولوژیک و حیوانی در خود دارند و به عنوان مکمل های غذایی توسط پزشکان توصیه می شوند.


دکتر امین، با اشاره به جایگاه خوب مکمل های غذایی و دارویی در دنیا، بیان کرد: در دیگر کشورها این مواد جایگاه خیلی خوبی دارند و وزارت بهداشت کشورها و سازمان غذا و دارو قوانین و مقرراتی نیز برای این مصرف و تجویز این مواد مصوب کرده اند اما در ایران هنوز به این حوزه توجه درستی نشده است.


وی خاطرنشان کرد: در این کارگاه قصد داریم بررسی کنیم جایگاه مکمل ها در دنیا و ایران کجا است و چه اقداماتی باید داشته باشیم تا ایران نیز به مصرف درست این مواد برسد و جایگاه مکمل ها را در نظام سلامت تثبیت کند.


استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علو پزشکی تهران در خصوص جایگاه بزرگ اقتصادی مکمل ها در دیگر کشورها، اظهار داشت: اگر ایران نیز در این زمینه قوانین و مقرراتی داشته باشد این فرآورده ها نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور خواهند داشت.
وی افزود: ایران از نظر مکمل های دارویی و غذایی پتانسیل بالایی دارد به شرطی که این مکمل ها به صورت فرآورده های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد زیرا مصرف سنتی آنها جوابگو نیست.


به گفته دکتر امین، این مکمل ها باید به روش های نوین مصرف شود و استفاده آسان تری برای آنها در نظر گرفته شود زیرا برخی افراد نمی توانند از این مواد به صورت سنتی استفاده کنند.


عضو ستاد فناوری های گیاهان دارویی معاونت علمی بیان کرد: اگر نحوه درست استفاده از این مکمل ها را آموزش دهیم و به مرحله صنعتی سازی آنها برسیم، سرمایه گذاری در این بخش جواب خواهد داد.